sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יא

ארכיאס ; נאום זה , העוסק אך במעט בפרטים הטכניים של סעיפי האישום , הוא תעודה יחידה במינה שבה קיקרו מגלה את הערכתו לספרות , אפילו לשירה , שאותה לא נהג לחבב ביותר ; גישתו ומקומה של ההשכלה בתקופתו ראויים לתשומת לבנו . נאום ההגנה על מארקוס קאיליוס תפיס , שאותו נשא קיקרו בשנת ' 56 הוא בעצם נאום מדיני , אולם חלקו המעניין ביותר הוא זה אשר בו הוא תוקף את קלודיה , אחות אויבו בנפש , פיבליוס קלודיוס פולכר , מי שהיתה אהובתו של המשורר קאטולוס אשר לה הוא הקדיש את היפים שבשיריו . אחר ניתוק קשריה עם קאטולום התקשרה קלודיה עם קאיליוס , אך קשרים אלה לא האריכו ימים . קיקרו מצליח לסתור את טענותיהם של התובעים , כי קאיליוס לא פרע הלוואה שקיבל מידי קלודיה וכי ניסה להרעילה . בלעג עוקצני ביותר הסניגור מתאר את אופייה של קלודיה ואת שיטותיה ב'טיפול' בצעירים . בשנים 44 ו 43 לפנה"ס , ממותו של יוליוס קיסר עד מותו שלו , חיבר קיקרו ארבעה עשר נאומים נגד מארקוס אנטוניוס , שאותם כינה נאומים פיליפיים ; לא את כולם הוא נשא בפועל ; הגדול והחריף ביניהם הוא הנאום השני שאמנם לא נישא למעשה , אולם העתקיו הופצו ברבים ; נאום זה היה ללא ספק אחד הגורמים לכד שבסוף שנת 43 לפנה"ס , לאחר שאוקטאוויאנוס ואנטוניוס הגיעו לכלל הסכם ביניהם , היה קיקרו בין הקורבנות הראשונים של קלגסי אנטוניוס . מביו הכתבים העיוניים הדנים בתורת הנאום , ואגב כד גם בנושאים ספרותיים , בחרתי את הספר השני של היצירה הכבירה 'על הנואם / שאותה פירסם קיקרו בשנת 55 לםנה"ס . ספר זה מכיל בין השאר פרקים מעניינים על צחוק והלצות כנשק בידי הנואם ; המחבר מראה הלכה למעשה , בהדגמות מתוך נאומים , את חשיבותו של הצחוק בנאום ואת כוחו בהשפעה על השופטים ; מתוך כך ניתן לגלות קצת מאופיו של קיקרו ואת חוש ההומור הקולע שלו . אפשר היה ליהנות מן הבדיחות המובאות בפרקים אלה , אלא שאליה וקוץ בה : הרי קשה לתרגם בדיחה מלשון ללשזן , מה גם שלעתים אין אנו יכולים לרדת לסוף דעתו של קיקרו , והסבר של בדיחה עלול רק לעוות אותה ; למרות זאת , לפעמים לא היתה ברירה אלא לנסות ולהסביר כוונתה של בדיחה , ואם זה פגם בתכליתה —עם הקורא הסליחה . חיבוריו הפילוסופיים של קיקרו מיוצגים על ידי שתי יצירות : הספר החמישי של ' שיחות בטוסקולום' מדגים את שיטת הברירה של קיקרו בין התורות הפילוסופיות השונות ; אין הוא דוגמאטי ואינו דבק בדעותיה של אסכולה אחת , אלא הוא קולט מן התורות היווניות כל אשר נראה לו מתאים , וכרומאי הוא מעדיף את הצד המעשי , שכן הוא מבקש מן הפילוסופיה הדרכה בחיים ; על כן הוא מבכר את תורת המידות מעל לכל יתר ענפי הפילוסופיה . אמנם אין הוא מקורי , אולם לזכותו יש לזקוף

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help