sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

במישרין בקווים ובצבעים . 'בדרך כלל הצבע הוא אפוא אמצעי להשפיע על הנפש השפעה ישירה . הצבע הוא הקליד , העין — הפטיש , והנפש היא הפסנתר על מיתריו הרבים' ( עמ' . ( 48 ניטול דוגמה , הנרמזת אצל קאנדינסקי עצמו . 'הצבע האדום עשוי לעורר רעידה נפשית' אצל הצופה . רעידה זו השיגו הציירים המסורתיים במה שהם תיארו להבה אדומה או דם שותת , שאף הוא אדום . הציירים השייכים לאמנות החדשה , נטולת הא 1 בייקט , יבקשו לעורר אותה רעידה עצמה על ידי הצבע האדום בלבד , בלא תוספת של להבה או דם . דבר זה אפשרי הוא , לדעתו של קאנדינסקי , כי האדום עצמו הוא בעל משמעות הבעתית ברורה ומחוטבת ; האופי המשמעותי טבוע 'בהכרחיות' בצבע עצמו . קאנדינסקי חוזר ומעלה את המושג של 'ההכרחיות הפנימית' , שכן הכרחיות פנימית זו היא היסוד של האופי ההבעתי של צורות וצבעים מופשטים . רק על יסוד ' הכרחיות פנימית' זו יכול קאנדינסקי לערוך את הצבעים בלוחות של משמעויות הבעתיות ( עמ' . ( 72 , 67 , 62 ה'הכרחיות הפנימית' היא המבטיחה את המגע הישיר שביו היסוד הצורני באמנות לביו המשמעות ההבעתית , ועל כן היא המאפשרת את האמנות המופשטת . קאנדינסקי יודע , כי האמן עצמו יכול להתנסות באותה 'הכרחיות פנימית' בשני אופנים . האופן האחד הוא אינטואיטיבי גרידא י משמעותו של הצבע או הקו כופה את עצמה על האמן , הוא מממש אותה , אך אלה הם ביטויים בלתי מודעים . האופן האחר מושג על ידי מודעותו של האמן . קאנדינסקי מגדיר אותו כ'ביטויים הנוצרים בתוכי בדרך דומה ( אף באיטיות מיוחדת , ( והעוברים אצלי בדיקה ועיבוד ממושכים , דקדקניים כמעט , על פי המתווים הראשונים . תמונות אלה אני מכנה קומפוזיציות . ' כאן התבונה , התודעה , הכוונה , התכלית ממלאות תפקיד מכריע' ( עמ' . ( 95 האופן האחד אינו מנוגד לשני ; יש כאן רק העלאה של אותו דימוי עצמו מדרגת האינטו איטיביות אל דרגת המודעות . אופיינית לאווירה הכללית שבה נכתב הספר שלפנינו ושבה נוצרה האמנות המופשטת כולה היא אמונתו של קאנדינסקי , כי 'אנו מתקרבים והולכים לתקופת הקומפוזיציה המודעת , התבונית , וכי הצייר יתגאה בקרוב בכר , שיוכל להסביר את יצירתו הסבר מבני ( בניגוד לאימפרסיוניסטים המובהקים , שהתגאו בכר , שלא יכלו להסביר מאומה : ( וכן כי כבר כיום אנו עומדים בפתחה של תקופת היצירה התכליתית ; ולבסוף כי רוח זו בציור קשורה קשר אורגאני ישיר עם התחייה המחודשת של ממלכת הרוח החדשה , שכן רוח זו היא נפשה של תקופת הרוחניות הגדולה' ( עמ' . ( 95 שוב אנו רואים בדברים אלה , שהם דברי הסיום של הספר , כי קאנדינסקי

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help