sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

בלאוואצקי , ה'חשובה כאמת העומדת לעד' ( עמ' . ( 32 שני יסודות מאותה תורה תיאוסופית מדברים אל קאנדינסקי ו האחד הוא ההכרה בדבר קיומם של עולמות בלתי מוחשיים , והאחר הוא ההנחה , כי קיימת דרך 'פנימית / היינו ! אינטואיטיבית , להכרתם של העולמות האלה . לשני יסודות אלה יש לדעתו הקבלות בתחום של האמנות . התיאוסופית , בהופעתה בסוח המאה התשע עשרה ובראשית המאה שלנו , לא היתה רק שיטה מופשטת בדבר קיומם של עולמות נסתרים ודרכי הכרתם ; , היא נתנה ביטוי , אח כי לעתים מעורפל וחסר עקיבות , למתח גאולתי , לציפיות משיחיות שמילאו את חללו של העולם באותה תקופה . הגאולה מצטיירת אח היא כ'רוחניות . ' כיוון שהתיאוסופיה מסייעת לפנות מדרכו של האדם את המכשולים והקשיים החומריים , הרי שבמאה הבאה ( כף מאמינה הגברת בלאוואצקי וכר מצטט קאנדינסקי מדבריה ) 'תהיה הארץ שמים בהשוואה למה שהיא כיום . ' המפנה הרוחני הגדול הזה העתיד להתרחש מורגש , ואח נרמז , כבר עתה באמנויות , בספרות , במוסיקה ובציור . על האמנים של זמנו אומר קאנדינסקי , כי 'הם משקפים את החושר הגדול , המתגלה בראשיתו כמעט בלי רמז . הם נחשבים מאליהם ומתקדרים . מצד שני , הם פורשים מן התוכן נטול הנפשיות של חיי הווה , ופונים אל נושאים ואל סביבות המניחים יד חופשית לשאיפתה ולחיפושיה הבלתי חומריים של הנפש הצמאה' ( עמ' . ( 33 מסתבר אפוא , שהאמנויות הופכות , אח כי בצורה עמומה , למעין מבשרי הגאולה , ואולי אח למקרביה . קאנדינסקי דן בתפנית הרוחנית באמנויות של תקופתו . כולן מכוונות לעבר המציאות המיטאפיסית . בספרות מוליר מטרלינק 'לתור עולם שמכנים אותו דמיוני או ביתר דיוק : על חושי' ( עמ' ;( 33 במוסיקה ניכר מפנה דומה ביצירתו של ריכארד ואגנר ( בזיקה אליה מדבר קאנדינסקי על 'מעין אווירה רוחנית , ( ' ובעיקר בזו של שנברג , ה'מוליכה אותנו אל ממלכה חדשה , שבה החוויות המוסיקאליות שוב אינן אקוסטיות , אלא נפשיות טהורות . כאן מתחילה "המוסיקה של העתיד" ' ( עמ' . ( 36 כיצד יכולה אמנות הציור למלא פונקציה כזו י כיצד יכולה היא להוליד אותנו אל עבר המציאות העל חושית ? אמנות הציור המסורתית , זו שתיארה את הטבע המאטריאלי , ביקשה למסור לצופה את התכנים / טלה ( תכנים תיאוריים או אמוציונאליים ) באמצעות האובייקט המתואר , או באמצעות האסוציאציות שלנו המתקשרות לאובייקט זה . האמנות החדשה , זו שאינה מתארת עוד את הטבע החומרי , מבקשת ליצור ( או אולי צריר לומר מבקשת לחשוח ) מגע עשיר בין צורות וצבעים מזה לבין חוויות מזה . קאנדינסקי מאמין , כי כוחות אכספרסיביים ומשמעויות הבעתיות טבועים

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help