sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

רבים הס כיום הסבורים , כי הערר של סילוק האובייקט הטבעי מן התיאור הוא בהעמדת האמנות על עצמה בלבד . האמנות הנאטוראליסטית , כר אנו שומעים לעתים קרובות , אינה אמנות 'טהורה / שהרי מהולה היא במה שאינו אמנות , כלומר 1 הטבע . סילוקו של הטבע מן היצירה כמוהו כטיהורה של האמנות , בעיצובה של יצירת-אמנות צרופה . האמנות נתפסת כאן כעומדת כולה על הערכים האסתיטיים בלבד . מעניין לראות , כיצד פונה קאנדינסקי ( בהקשר אחר ) נגד התפיסה של 'אמנות לשמה . ' האידיאל של l'art pour Fart 'הוא בסר הכול בזבוז חסר תכלית' של כוחם היוצר של האמנים . ובל כר למה ? מן הראוי לקרוא את דברי קאנדינסקי עצמו . 'יופי חיצוני הוא יסוד היוצר אווירה רוחנית . אר מלבד החיוב שבו ( כיוון שהיפה הוא הטוב , ( יש בו חיסרון של המתת שלא נוצלה עד תום ( מתת במשמעות המקובלת בברית החדשה ) ' ( עמ' , 22 הערה . ( 2 מעניין כאן לא רק השימוש בדימוי נוסף מכתבי הקודש הנוצריים , אלא בעיקר הזיקה המסורתית שבין היפה והטוב ; יפה שאין בו זיקה זו הוא חיצוני בלבד ואיננו ממלא את תפקידו האמיתי , או , באסוציאציות של קאנדינסקי , אינו מנצל את המתת עד תומה . מתברר אפוא , שהעמדתה של האמנות על ערכים צורניים צרופים ואסתיטיים טהורים אינה בעיניו של קאנדינסקי תכלית שראוי לו לאמן לשאוח אליה . סילוקו של האובייקט אינו מכוון ליצור אמנות צרופה . מה אפוא מטרתו של הסילוק ? אפשר לומר בפשטות , כי קאנדינסקי אינו מוכן לוותר על תפקידה של האמנות 'להראות , ' לחשוך , ! ולהציב את מה שנחשף לנגד עינו של הצופה . אין הוא תופס את היצירה כסגורה בתור עצמה במובן זה שאין היא מעידה ומרמזת על דבר שהוא מחוץ ומעבר לעצמה . אלא ששכבת המציאות הספציפית , שאותה מראה ומגלה האמנות , משתנית ; תחת לרמוז לאובייקט הטבעי , שאותו אנחנו מכירים מנסיוננו היום יומי , מראה עתה האמנות מציאות אחרת , שאולי ניתן לכנותה על חושית . בנסיונותיו להבהיר ולבסס את יכולתו של הציור להמחיש ולהציג לנגד עינינו את המציאות הרוחנית , הבלתי מוחשית , מונחה קאנדינסקי על ידי השקפה מיטאפיסית , שנצטרפו בה יסודות ממסורות שונות . אין אנחנו שואלים , כמובן , אם השקפה זו עומדת בפני הביקורת הפילוסופית , שכן ערכה בשבילנו איננו ב'אמיתותה' של אותה השקפה , אלא בכר שהיא מצביעה על הרקע הרוחני של מגמות האמנות החדשות ומגלמת באורח מובהק את כוונותיו ושאיפותיו של קאנדינסקי עצמו . בהשקפותיו אלה מושפע קאנדינסקי במיוחד על ידי התיאוסופית , בעיקר בניסוחה של הגברת

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help