sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

להסביר יחס זה נזקק הוא למוטיב תיאולוגי , שבאמצעותו ביקשה הנצרות להבהיר את יחסה האמביוואלנטי אל היהדות . אמנם , מתגברת הבשורה ' החדשה' ( הנוצרית ) על 'הישנה' ( היהודית , ( אולם אין היא יכולה להתקיים בלעדיה . כשהוא מדבר על הציור המהפכני אומר קאנדינסקי ; 'כלום אפשרית היתה הברית החדשה בלעדי הברית הישנה ? כלום אפשר היה זמננו , זמן ההתגלות השלישית , בלי ההתגלות השנייה י כל זה אינו אלא הסתעפותן של האילן המקורי , שבו התחיל הכול . ' דברים אלה מעידים שקאנדינסקי מושרש היה בעולמות רוחניים אחדים . מצד אחד יש כאן זיקה עמוקה ומובהקת לעולם הדימויים הדתיים . אף כי קאנדינסקי לא היה 'דתי' במובן הרגיל של תואר זה , הרי ברור הוא של מיטאפורות של הדת הנוצרית יש עדיין ממשות רבה במחשבתו . אין הוא יכול להביע את התמורה המהפכנית של האמנות , שהוא היה בין מגשימיה , אלא בעזרת הדימוי השאול מן המחשבה הדתית . אולם מן הצד השני יש כאן , לדעתי , זיקה מובהקת למחשבה הרומאנטית , זו המקרבת את האמנות לדת , ואפילו מדברת על 'דת האמנות . ' גם קאנדינסקי מגלה דמיון רב בין הדת והאמנות . 'האמנות דומה במובנים רבים לדת . התפתחותה אינה מורכבת מהתפתחויות המבטלות את האמיתות הישנות והמגדירות אותן כטעויות , כמקובל במדעים , ' אלא השוני הוא שפע גוונים , שאינם מוציאים זה את זה . אפילו בהתפתחות הסגולית של האמנות החדשה לעבר ההפשטה מוצא קאנדינסקי הקבלה לרעיונות תיאולוגיים . פניית העורף של האמנות לתיאור הטבע היא , לפי קאנדינסקי , משום 'הפנמה' של האמנות , פנייתה לעבר 'הרוחני . ' פנייה זו נראית לו מקבילה לדרכה של הדת הנוצרית , כפי שהובנה ונתפרשה על ידי חכמיה . כשם שהדת הנוצרית היא דת 'רוחנית' משום שיש בה צימצום של היסוד המאטריאלי ( ואין זה כמובן מענייננו לדון בשאלה , אם עמדה זו נכונה היא אם לאו , ( כר האמנות המודרנית היא רוחנית משום שהיא שומטת את היסוד של תיאור הטבע הגשמי . רשאים אנו אפוא לומר , שעולמו האינטלקטואלי של קאנדינסקי , המשתקף ב'על הרוחני באמנות , ' מורכב גלגולי מושגים של הדת הנוצרית , ובמיוחד של הדימויים המקובלים בכנסייה הרוסית . זיקה זו אל העולם התיאולוגי מקנה משקל וחשיבות מיוחדים לשאלה העולה מן הספר שלפנינו . שאלה זו , שאמנם אינה מנוסחת כפשוטה , אר עומדת מאחורי כל הדיון , היא ו מה בא במקום המושא הטבעי , האובייקט ' הנאטוראליסטי , ' שהוא מסולק עתה מן היצירה האמנותית ? מן הראוי לציין , כי בניגוד לדעות הנשמעות כיום לעתים קרובות , אין קאנדינסקי רואה משום ערר בעצם סילוקו של האובייקט הטבעי של התיאור .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help