sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

בא לפרש . בינואר 191 2 הופיעה המהדורה הראשונה של 'על הרוחני באמ נות / ומיד הובן כתעודה העיקרית של הזרם האמנותי החדש . תפוצתו של הספר היתה מפתיעה — שלוש מהדורות בשנה ! הרעיונות שבספר נפלו על אדמה פוריה , וכשם שהאמנות 'נטולת המושא' היכתה שורשים במהירות , כן נפוצו גם הרעיונות המובעים בספרו של קאנדינסקי , רעיונות המבססים אמנות זו ביסוס עיוני . ניתן אפוא לומר , כי 'על הרוחני באמנות' אינו רק תעודה של תנועה אמנותית , אלא תופעה בעלת משקל בחיי הרוח של ראשית המאה שלנו . חוטים שונים נשתזרו בספר שלפנינו . תודעה אמנותית , אמונות דתיות והלכי רוח כלליים חברו בו יחדיו . קיים בו מתח בין קטביו הרוחניים . מצד אחד מלא הוא תודעת חידוש ומהפכנות , ואולי אפילו אפשר לומר עליו כי נכתב מתוך הרגשת ייעוד משיחי . האמנות עומדת להתגבר על 'הפיתוי החומרני , שהנפש נכנעה לו למראית עיף ( עמ' , ( 20 וכעת בוקעת ועולה הנפש , כשהיא מעודנת . מן המאבק והייסורים . האמנות שקאנדינסקי מבקש לממש אותה 'יש לה גם כוח נבואי מעורר , היכול לפעול הרחק והעמק ( עמ' . ( 22 אולם תודעה זו של החידוש המהפכני אין פירושה הינתקות ממקורות מסורתיים . אדרבא , אר את החידוש והתמורה מבקש קאנדינסקי להבין בתוך תבניות המסורת . בסקירתו האבט 1 בי ^ גראפית 'מבט לאחור' , ( Riickblick ) שקאנדינסקי חיבר אותה בשנת 1913 והיא במובן מסוים מעין השלמה ל'על הרוחני באמנות , ' בא הדבר לידי ביטוי מובהק . הדבר שמעסיק את קאנדינסקי באותו חיבור הוא מעמדה הסגולי של האמנות 'החדשה , ' 'נטולת המושא , ' בתור כלל תולדות האמנות . קאנדינסקי מדגיש כאן את הרציפות וההמשכיות , שאינן נפסקות על ידי עלייתה של האמנות החדשה . התפתחותה של האמנות , כך הוא סובר , אינה אלא 'הבזקת אור פתאומית . הבזקה זו מראה באור מסנוור פרספקטיבות חדשות , אמיתות חדשות , שביסודו של דבר אין הן אלא התפתחות אורגאנית , המשך צמיחה אורגאנית של החכמה הקודמת , שאינה מתבטלת על ידי האחרונה , אלא מוסיפה להתקיים כאמת ובחכמה . על ידי צמיחתו של הענח החדש אין גזע העץ הופר למיותר ; נהפור הוא , הוא מתנה את האפשרות של הענח החדש ... מתור סיבה זו הגעתי לכר , שלא הרגשתי את הציור נטול המושא בביטולה של האמנות הקודמת . ' אופיינית לזיקתו של קאנדינסקי אל המסורת הרוחנית דתית היא גם הד רר , שבה הוא מסביר את היחס שבין האמנות החדשה והמסורתית . כדי

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help