sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

דברי מבוא מאת משה ברש בקורותיה של האמנות המודרנית תיזכר שנת 910 ו כשנת תמורה מעמיקה ביותר . המגמות לעבר ההפשטה , המבקשות להפקיע את התמונה מכל זיקה למציאות טבעית , לדמות או לעלילה מתוארת , ולהעמידה על הכוחות הצורניים הצרופים הגלומים בקו ובצבע בלבד , הגיעו אז לראשונה לידי מימושן . באותה שנה צייר ואסילי קאנדינסקי קבוצה קטנה של תמונות ( בעיקר בצבעי מים , ( שאין בהן נושא מתואר במשמעות הרגילה של מונח זה והן אפוא תמונות 'מופשטות . ' ואכן , תמונות אלו נחשבות כהתחלה של מה שמכונה עתה בשם 'אמנות נטולת מושא' Gegenstandsiose Kunst , ) . ( non-figurative art ואולי מציינות הן את המהפכה העמוקה ביותר שחלה באמנות המודרנית . באותה שנה עצמה , שבה הבשילה אצל קאנדינסקי האמנות המופשטת , הוא גם התחיל לרשום את הרשימות המצטרפות לספר שלפנינו . ואסילי קאנדינסקי היה המבטא והמבסס של התמורה הגדולה ורקעו האישי הכשיר אותו במיוחד לכך . הוא נולד בשנת 1866 במוסקבה . זכרו נותיה של מוסקבה ושל אמנות האיקונין הרוסית ערים היו בזכרונו ובדמיונו שנים רבות לאחר שעזב את מולדתו . בנעוריו התחיל קאנדינסקי ללמוד משפט רוסי והשתתף במסע מחקר אל עבר אזורים 'פרימיטיביים' ברוסיה , שבהם נתקיימו עדיין מסורות פאגאניות . בכלל גדולה היתה עליו השפעתם של הלכי רוח דתיים ואסוציאציות מעולם המחשבה הדתית . משקע נפשי זה הוא הביא עמו למערב , לגרמניה , שם הצטרף לקבוצת אמנים 'אוואנגאר דיסטיים . ' מקורות שונים אלה , אסוציאציות דתיות ותנועות אוואנגארדה אמנותית , נפגשו ונתמזגו באותה תמורה גדולה של שנת , 1910 שיצרה את ' האמנות המופשטת . ' צירופם של מקורות אלה אף משתקף בספר שלפנינו . מסיבות התהוותו המיוחדות של הספר עושות אותו לתעודה היסטורית מרכזית של האמנות המודרנית , אולם 'על הרוחני באמנות' אינו רק עדית ראשונית של הימים שבהם נוצרה האמנות החדשה ; הספר גם מעיד על האופי האינטלקטואלי הצרוף של אותן מגמות אמנותיות , על הצורף העמוק של האמנים למסור לעצמם דין וחשבון עיוני על מעשיהם ולברר בירור תיא ^ ריטי את העקרונות המנחים אותם בפעילותם היוצרת . גם בגורלו החיצוני קשור הספר בתנועה הרוחנית אמנותית שאותה הוא

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help