sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יג

ומסקנותיה עור נדבר להלן . אולם אם טחנרה חשב נלכו , שעל ידיר . יתעוררי לכל הפחות בני עטו לםצא לו תפקיר ל 8 י ff nfl כרי שיוכל להוסיף תת להם מפרי רוחו חיבורים כאלה , הנותנים ככור לעם ישראל ולםפרוהו — אם כך חשב , נחל אכזבה טרה . שנה אחרי צאת הספר הזה לאור ביקש להכניס ט , רעת בלוח האוניברסיטה הברלינית , שהוא נותן שיעורים פרטיים בעבריה , ארמית , ספרות הרבנית ובמתמטיקה — מלאכה נקיה וקלה בשביל מייסדה של חכםל ; ישראל . הוא ניםח עור פעם את מזלו והשתדל להשינ את משרת הרבנות בךרטשטרט , אבל לשוא . מאז סירב להיות טועטר לרבנות ואטר : רוצה אני לחיות חיי עוני ולתועלת הםדע ולא לבזבז בחנם את זםני וטנוחתי . הוא אסנם נתפתה לקבל את ההזמנה להטיף בהיכל החדש שנוסד בפראג על ידי אנורה פרטית ( תקצ"ה ' ( אבל תיכף לבואו שטה ראה שלא זה המקום לשרה פעולתו , כי "אין נאן לא מרע ולא אנשים , לא ספרים ועתונים ולא חרות , " ועל כן לא רצה אפילו להוציא את ספריו טן הארגזים , ובשנה שלאחריה כבר אנו מוצאים אותו שוב בברלין , והחלטתו עזה , לא לעזוב אזתה לעולם . הקהלה היהודית בברלין , שלא התענינה לא בטרע היהודי ולא בטייםרו , נוכחה ער טהרה לרעת , שמדע וחירות כרוכים ביחד ואי אפשר ליהנות טן החירות בשעה שחסר הזיון הנחוץ , כרי להגן עליה מכל צר . עם חלש היושב בין זאבים טורפים אין כחו אלא ב 0 יו . רק על ידי ההבחנה בין אמת לשקר , נין תמימות לצביעות יוכל להוכיח את צדקת עצמו ורשעת האחרים ולטצא עזרה ובעלי ברית בין הישרים בלבותם . אולם הוכחה ממשית אינה טצויה אלא בפדע האמיתי , החוקר את הדברים עד היסוד בם וסוציא את האטת המזוקקת מתוך עריסות החול שנצטברו עליה . לאמת פשוטה זו הגיעה היהדות הגרמנית בצר לה : המל ך הפרוסי אסר ( בשנת תקצ"ו ) על היהודים להקרא בישטות נוצריים , " כרי שיכירו בהם על נקלה . ראשי הקהלה הברלינית , שירעו את כובד הגזירה ואת כוונתה הזדונית , פנו במצוקתם למומחה הגדול היושב בתוכם , פנו לצונץ , והוא חיבר במשך זמן קצר את מחברתו "שטות היהודים , " שבה מנה את כל שטות היהודים מהתקופה הטקדאית עד זמנו , והראה שבכל תקו 2 ה מופיעים שטות אחרים שיסודם בעטים זרים , או שהם שטות עבריים שנשתנו לפי נטיית השטות הזרים , וכדומה . מעולם לא גזרו העטים בימי קרם ואף בימי הביניים על היהודים להקרא בשטות העטים האלה , אלא שחכמי היהודים בעצמם גינו את המשנים את שמם להראות כגוים , אכל לא אסרו לכתחילה לקרא לבניהם שטות זרים . ועל כן אנו מוצאים בכל הספרות הישנה שלנו רק מעט שטות המצויים בכתבי הקדש ( אברהם , םשה , אהרן וכר , ( אבל הרבה שטות חרשים שטוצאם מן הסביבה הזרה . מחברת זו הביאה למחברה תועלת חומרית : ראשי הקהלה הודיען בקיץ שנת תקצ'ז שימנוהו לטנהל בית המדרש לטורים העוטר להפתח . הס קיימו את הבטחתם , וכשנ 8 תח הםיטינריון אחרי עיכובים רבים בשנת ת'ר נתמנה צונץ למנהלו — משרה ששימש כה ער שנת תר / ' בעת שיצא לפנסיה .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help