sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יב

ובפילוסופיה יוונית ( אצל פר' או' ודל ף r m וכן ביקר אה הרצאותיו של התיאולוג ומבקר המקרא די וטה . במכתב למורו זה כותב צונץ , שהוא חייב לו תורה על יריעותיו ככקרת המקרא , וטמנו ומפר' או' וולף נובע 'כל רכושו בהסתכלות טדעית"ז . דוגמה מרכושו זה הראה לרבים בפעם הראשונה במחברתו שפרסם בשנת חקע"ח : '' משהו לספרות הרבנית , " בה כבר נרמז על תכניות הסתבר לעתיד ועל סגולותיו להוציאן לפועל . באמצע השנה חחיא עזב את משרתו כביתה של הגב' הרץ ונסע למקומות שבילה בהם את שנות ילדותו , אבל אחרי חדשים אחדים חזר לברלין להמשיך את לימודיו ; פרנסתו היחה טעתה על השיעורים הפרטיים שנתן לתלמידים בגרמנית , רונ ית ומתמטיקה ופו . ' אף שהתחיל בשנת תק'פ לדרוש בכית הכנםת החדש שנוםד ככרליף , לא היתה לו שם משרה עד שנת תקפ"ב , בשנה שנשא אשה שהיחד . לו לעזר בכל מעשיו . אכן גם משרה זו עזב אחרי שנה , הואיל והמצב בקהלה לא השביע אח רצונו . בינתיים הוכתר בשנת חקפ"א בתואר דוקטור לפילוסופיה על ירי האוניברסיטה בהלה על סמך הדיסרטציה על ר' שם טוב פלקירה . וכן נהפרםם שטו על ידי עבודתו ב"אגורה לתרבות ומדע של היהודים , '' שנוסדה בשנת תק '' פ , ( 1819 ) וצונץ היה בה הרוח החיה . בפקודת האגודה הוציא בשנת חקס'ג אה כתב העת למרע היתרות , ( Zeitschrift fur die Wissenschaft d . jud . ) בו הופיע נם מאמרו "תולדות רש'יי , שנעשה דוגמה לספרות הביוגרפית מםוג זה . וכן פרסם אז את דרשותיו שדרש בבית הכנםת החדש . אבל בל ההצלחות הספרותיות לא סייעו לו למצא כדי מחיתו בעבורה מרעית המתאימה לרוחו . אלא הוכרח לעכור '' עבודה זרה * כעורך עתון יוטי 9 ( משנת תקפיד ער תקצ '' א ) וכמורה פרטי . אמנם החליטה הקהלה הברלינית למסור לו ( תקפ"ו ) את הנהלת בית הספר שלה , אבל גם כאן כמו בכית הכנםת לא מצא קורת-רוח בעבודתו , כיון שלא היה לאל ידו להרים את רמת הלימודים שיהיו ראויים לשמם ועזב את משרתו אחרי עמל של ארבע שנים לערך . מצבו הכלכלי , שהיה בו כדי למרר את חייו ולהביאו לידי יאוש , לא דיכא את רוחו . אלא אדרבה חישל אותו ודירבן את מרצו לפלס נתיב במדעי היהדות . בה בםדה שתכפו עליו צרותיו התרחק טן סביבתו החטרנית , התרכז בהייו הפנימיים והניח את היסודות לבנין שיהיה לו לשם עולם אשר לא יכרח : הוא עיבר את החומר שאסף בשביל "מבוא למדעי היהדות" ויצא לו הספר על הדרשות שלנו , שהופיע בשנת תקצ'ב . בעבודה זו קנה את עולמו בשעה אחת ונעשה לאבי חכמת ישראל וטיםרה . חוקר כרנ'יק לא מצא בין תלמידיו וחבריו אדם המוכשר לסדר ולערוך את מפרו טורה נבוכי הזמן לדפוס , אלא צוה לשלחו לברלין , לצונץ , שישים עינו עליו . כי בספרו על הדרשות זכה המחבר לעטור , בריצה אחת , בראש החוקרים . על חשיבותה של עבודה זו uentf eeiie 7 ( נרסגיאו ) phn סי . 258 't > v ( 1916 riivh ) 8 ראה \ hrh נס 6 ר ןה עט' . 212 י Haude-und Spenersche Ztg .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help