sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:VI

שהיה מקובל בדורות הקודמים . במשך זמן רב נראה מחקר האדריכלות ותולדותיה מושתת על יסודות מוצקים . מאז שנתגלה , בתקופת הרנסאנס , ספרו המקיף והשיטתי של וירוביוס , האדריכל מדורו של הקיסר אוגוסטוס , על תורת האדריכלות , ובעיקר במאות הי"ח והי"ט , מקובל היה לראות בבניינים ( ולחקור את תולדות האדריכלות ) לפי שלושה קריטריונים עיקריים . קריטריונים אלה , שהועלו על ידי ויטרוביוס והיו ידועים בניסוחו , הם יציבות rraxrn 'orrcro ( commoditas ) ויופי . ( venustas ) יציבות , או מוצקות מתייחסת בעיקרה לחומרים שהיו מצויים , וניתן היה להשתמש בהם בזמן מסוים , ולטכניקות הבנייה שבהן השתמשו בהקמת בניינים . במחשבה האדריכלית של המאה הי " ט יציבות ( firmitas ) היתה האספקט המרכזי - הן בעיני אדריכלים שבנו בניינים חרשים הן בעיני היסטוריונים , שחקרו ופירשו בניינים וסגנונות בנייה של תקופות העבר . התאמה ( commoditas ) מתייחסת לזיקה שבין הבניין לנתונים הטבעיים והתכליות החברתיות של הבניין . יופי ( venustas ) מקיף את מכלול האספקטים האסתטיים , ואף הסימבוליים , של בניינים וסגנונות בנייה . מסורת זו היתה כאמור בת מאות בשנים , אף היא נתערערה בסופה של המאה הי"ט , לפחות בעיניהם של חוקרי תולדות האדריכלות . אצל חוקרים אלה האדריכלות נתפסה בעיקר כאמנות . היינריר ולפלין דן בארכיטקטורה באותן הקטיגוריות עצמן שבהן הוא חוקר ומתאר יצירות של אמנויות הפיסול והציור . הגישה הצורנית של ולפלין , שבאה לידי ביטוי מובהק בספריו ריניסנם וברוק ומושגי יסוד בתולדות האמנות " , זכתה לתהודה רבה בין חוקרים ואף בקרב הקהל הרחב . עם תלמידיו הרבים של ולפלין נמנה גם פאול פראנקל , שלימים היה לאחת הדמויות המרכזיות בחקר תולדות האדריכלות ואף שימש מורהו המובהק של קראוטהיימר . בניגוד לוולפלין , פראנקל שוב מדגיש את ייחודה של האדריכלות - את העובדה כי קטיגוריות צורניות , חשובות ככל שתהיינה , אין בכוחן לאפשר הבנה מעמיקה של הבניין היחיד ושל ההתפתחות הארכיטקטונית . חלק ניכר ממאמציו הרוחניים כוונו לגיבוש מערכת מושגית הולמת שתהיה מונחת ביסוד המחקר של תולדות האדריכלות . פראנקל התנגד לגישה המסורתית של ויטרביוס ולגישה הצורנית הצרופה של ולפלין גם יחד . בחיבורו על שלבי ההתפתחות של אמנות הבנייה החדשה , שנתפרסם בשנת 1914 והוקדש לוולפלין , נותן פראנקל 11 ראה היינריר ולפלין , מושגי יסוד בתולדות האמנות , ירושלים . 1962 מגמתו של המחבר לדון באדריכלות באמצעות אותם מושגים ושיטות שבהם הוא דן בציור ובפיסול , באה לירי ביטוי מובהק ביותר בחיבור זה .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help