sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:I

ריכרד קראוטהיימר ותפיסתו בתולדות האדריכלות משה ברש עונג רב הוא לי להגיש בתרגום עברי את ספרו של ריכרד קראוטהיימר על אדריכלות בתי הכנסת בימי הבינ"ם . בניין בית הכנסת , גם זה של ימי הביניים , לא נעלם מאופקם של חוקרים . עם זאת , יש חידוש רב בספרו של קראוטהיימר . הגישה המונחת ביסוד ספרו זה שונה מן התפיסות המקובלות בריונים האחרים על נושא זה . קראוטהיימר אינו מתייחס לבית הכנסת כאל מונומנט היסטורי המעיד על גורלן של קהילות ועל תרבותו של העם ; הוא אף אינו מבקש ללמוד מן הבניינים של בתי הכנסת על תרבותם של ימי הביניים בכלל - של יהודים ושל לא יהודים כאחד . גישתו היא זו של חוקר תולדות האדריכלות , וזו אינה גישה שכיחה במה שנכתב על בנייני בתי הכנסת . גישה זו מעלה בעיות סגוליות ומציגה שאלות שאינן מקובלות בדרן כלל . גישתו המיוחדת של קראוטהיימר צמחה מתוך התפתחות רוחנית מיוחדת , וראוי להכיר התפתחות זו כדי להבין את גישתו של מחבר הספר שלפנינו . [ או ריכרד קראוטהיימר נולד בשנת 1897 בעיר הגרמנית פירת' , ( Furth ) בן למשפחה יהודית מן המעמד הבינוני . בראשית המאה העשרים תרמה השכבה האמירה של יהדות גרמניה רבות לפריחתה ולהתפתחותה של התרבות הגרמנית . כמנהג אותם הזמנים , למד קראוטהיימר בכמה אוניברסיטאות , ביניהן המפורסמות ביותר בגרמניה . היתה זו תקופת הזוהר של האוניברסיטה הגרמנית ; חיי הרוח בה , גם המחקר ההיסטורי , עשירים ומגוונים . היו לו לקראוטהיימר מורים ידועי שם , אך הוא הושפע במיוחד על ידי פאול פראנקל , ( Paul Franki ) אף הוא יהודי , חוקר

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help