sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יג

ג העיסוק באותו כוח שיש בו משום תגובה של היענות לנתון והפקת נחת ממנו , ולא משום קביעה של היטל , איפשר לו לקאנט לעשות את צעדו לקראת הדיון ביפה מזווית הראייה של הטעם , או ביתר דיוק לפי תפיסתו של קאנט—איפשר לו את הדיון במשפט הטעם . דיון זה סובב על ההערכה של דברים , שמובלע בה משפט על דברים אלה , בלא לקבוע את תכונותיהם מבחינת מקומם בחלל ובזמן , כלומר במערכות היחסים הראשוניות של הנתון החושני . הואיל וכוח השיפוט יש בו יסוד של התבוננות ולא יסוד של קביעה , הרי באשר יש בו התבוננות אפשר לפרשה בכיוון של התבוננות אסתיטית . אמנם בעניין זה חל שינוי מעניין במעבר מ'ביקורת התבונה הטהורה' אל 'ביקורת כוח השיכוט . ' המונח 'אסתיטיקה' תופס מקום חשוב ב'ביקורת התבונה הטהורה' אלא שעניינו שם תורה על החושניות , על המבנה הצורני שלה מלשון aioGnoiq ביווניתכלומר חישה , קליטה באמצעות חושים . אכן קאנט נזקק למונח אסתיטיקה אף ב'ביקורת כוח השיפוט , ' כשדן שם על היפה מזווית הראייה של הטעם ומשפט הטעם , כאמור . על עניין זה של הטעם אמר קאנט בהערה לסעיף הראשון של האסתיטיקה הטראנסצנדנטאלית ' ) ביקורת התבונה הטהורה : ( ' 'הגרמנים הם היחידים , המשתמשים עתה בתיבה "אסתיטיקה , " כדי לציין בה את שהאחרים מכנים "ביקורת הטעם . '" ביסוד הדבר מונחת תקוות שווא , שעורר אותה האנא ליטיקן המצוין ב 1 ימגארטן , להעמיד את ההערכה הביקורתית של היפה תחת עיקרי התבונה , ולהעלות את כללי ההערכה הזאת למדרגה של מדע . אולם יגיעת שווא היא , כי כללים או מבחנים אלה הם מבחינת מקורותיהם העיקריים ניסיוניים בלבד , ועל כן אינם עשויים לעולם לשמש חוקים קבועים אפריורי , שעל פיהם צריך לכוון את עצמו משפט הטעם שלנו' ff דברים אלה על אפס האפשרות של קביעות אפריורי על משפטי טעם אמרם קאנט , אף על פי שהיה לו עניין בתחום של היפה . כפי שמעיד חיבורו משנת 17 ) 1764 שנה לפני 'ביקורת התבונה הטהורה ' ! נ 'ההתבוננויות על הרגש של היפה והנשגב : ' אלא קאנט סבר , כי הטעם הוא גילוי אישי , סובייקטיבי , של כל אחד מאתנו , וכי אי אפשר שמשפט המבוסס על טעם יהא בעל תוקף כללי , ועל כן אי אפשר שיהא עומד לדיון ביקורתי החושף את ההנחות אפריורי של משפט זה . והנה באיגרת אל מארכוס שם , עמ' 36 ) 44 Bcob . ichtungen ubcr dn < Gcfiihl des Sehdncn und Erh : 1 brnen I

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help