sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יב

השיפוט כגורם פעיל , המקרב את הגורמים הנבדלים של השכל והחושניות' ואילו ב'ביקורת כוח השיפוט' הודגש מקומו של כוח השיפוט כגורם שבו מתקיימתבחינת אישור ובחינת הפקת נחת—ההיענות של ספיקת ההכרה לעובדה , כי אמנם בפועל ממש חלה הזיקה בין השכל לבין הנתון וכי עקרונות השכל חלים על הנתון' או מן הקצה האחר—כי הנתון כפוף בפועל ממש לעקרונות אלה ומתאים להם . כוח השיפוט אינו כאן גורם פעיל בחינת גורם המבצע את הזיקה ; ועל כן אינו כוח שיפוט מכונן . הוא כוח שיפוט רפלקטיבי המתבונן בעובדה הקיימת , כי אמנם ישנה זיקה כזו , ובתורת כזה הוא גורם המעיד על הזיקה כי אמנם קיימת היא , או כי אמנם עקרונות השכל עומדים בתפקיד הנועד בשבילם , תפקיד זה הוא תפקיד ההסדר של הנתון , באופן שהנתון אינו פורץ את התחומים ואינו יוצא אל התוהו . דומה כי בהבחנה זו בין כוח השיפוט הפעיל על דרך הביצוע של הזיקה לבין כוח השיפוט הפעיל על דרך ההיענות לזיקה והעדות לכך שהיא קיימת , נמצא את השורש הפנימי להבחנתו העניינית והמונחיית של קאנט בין כוח השיפוט הקובע לבין כוח השיפוט הרפלקטיבי , הבחנה שהיא הנושא המר כזי של 'ביקורת כוח השיפוט / בזה הוסיף קאנט חוליה על החוליות הקודמות , אף כי ההוספה חלה במסגרת שהוא כבר תחם אותה בשלב של 'ביקורת התבונה הטהורה . ' בקצרה : כוח השיפוט הקובע מטיל את הזיקה בין היסודות , ואילו כוח השיפוט הרפלקטיבי מקיים רפלכסיה , כלומר התבוננות לגבי זיקה הקיימת , שבתורת כזאת אינה נגזרת . יש לחזור ולהדגיש : דווקא הוספת גורם זה של כוח השיפוט הרפלקטיבי היא עדות לתפיסתו הכללית של קאנט . ודאי וודאי , שאין כוח השיפוט הרפלקטיבי גורם המבצע מעבר מן היסוד השכלי אל הנתון באופן כזה , שהחושני יהיה נובע מן השכל . כוח שיפוט זה כל עצמו מתגלה בכך , שפעולתו עולה לפנינו על רקע קיומם הנפרד של שני יסודות אלה . אלא שכוח זה קיים ותופס במידה מסוימת מפני שהתוהו אינו קיים , כלומר מפני שמצוי בפועל ממש יחס של קירבה בין ההכרה לבין מה שההכרה עוסקת בו . ומצד אחר : הואיל וישנה קירבה זו , הרי מתגלה לפנינו , כי אין הנתון זר זרות גמורה לשכל . יש כאן—אם מותר לומר כך—מקריות של התאמה , ובכל זאת התאמה ישנה . המבנה של השכל בא על גילומו בנתון , אף על פי שהנתון אינו פרי השכל . פיתוח זה של אב הרעיונות של קאנט נמצא פודה לא רק מזווית הראייה של השאלה שהועלתה ב'ביקורת התבונה הטהורה ; ' הוא נמצא פורה גם כהנחת אב בכיוון חדש , הוא הכיוון של תורת היפה .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help