sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:י

על השניות והמודעות של היעדר הגישור היו השורש של הפירוש , שניתן למשנתו של קאנט על ידי שלמה מימון , פירוש שהיה בגדר מפנה משום המסקנה הספקנית שהוא הסיק מן השניות ומהיעדר האפשרות העקרונית לבטלה . מאחר שהגישור הוא רעוע—כך מותר לסכם את המסקנה הספקנית של שלמה מימון שהרחיק לכת מקאנט—והאיחוד אינו באפשר בגבולות השכל והניסיון , הרי המאמצים של איחוד כביכול הם חיפוי ולא פיתרון . מימון הסיק מסקנה זו מתוך הפילוסופיה של קאנט ובמקביל לה , מאחר ש'ביקורת כווו השיפוט' יצאה לאור ב 1790 וגם ה'מסה על הפילוסופיה הטראנסצנדנטאלית' למימון יצאה לאור באותה שנה . ה'מבוא הראשון' ל'ביקורת כוח השיפוט' לא נתפרסם , כאמור , על ידי קאנט והוצא לאור בשנות העשרים של המאה העשרים . מכל מקום , קאנט שהכשיר במידת מה את הקרקע לראייה ספקנית זו , לא העלה אותה . הוא הוסיף לתור אחרי גשרים , הביקורת כוח השיפוט' היא תחנה בתהליך חיפושיו . מבחינה מסוימת היא התחנה האחרונה , שהרי היא חתימת את מכלל ה'ביקורות / ב העובדה שקאנט הוסיף לחפש גורמים מגשרים יש לה שורשים עמוקים בגופי ההלכות של תפיסתו . נעלה אפוא שיקולים אחדים בכיוון זה . תחילה יש להעיר לגבי מושג הראציונאליות , כפי שהוא עולה מתפיסתו של קאנט , אף כי הדברים—למצער בניסוח שיוצע כאן—אינם אמורים על ידי קאנט עצמו : קאנט לא גרס , משום שלדעתו אין אפשרות ואף אין הכרח לגרוס כך , כי ראציונאליות פירושה אחדות שלימה ומעוגלת של העולם , או מן הבחינה האחרת—אחדות שלימה ומעוגלת של הבניין ההכרתי . הראציונאליות כל עיקרה אינו באחדות אלא בזיקה , ובכך מנע קאנט כל אפשרות שיטתית של גזירת יסוד אחד של ההכרה ממשנהו , אם על דרך ההאצלה של האחדות המאצילה מתוך עצמה את הריבוי ואם על דרך מציאת המשותף שבין היסודות , למשל מציאת המשותף שבין השכלי לחושני . הניגוד של הראציונאליות בחינת זיקה היה בעיני קאנט התוהו ובוהו . כל עוד ניתן להראות שהתוהו ובוהו אינו אורב , הרי האפשרות העקרונית של ההכרה מוצלת . היא מובטחת ביסודותיה , ועל סמך יסודות אלה עליה לפעול ולבצע מה שיעלה בידה לבצע . אין להבטיח את המבצע לפרטיו , מכל מקום אין להבטיח אותו מראש . מובטחים היסודות בלבד , כלומר הזיקה העקרונית בין השכל והחושניות . משל למה הדבר דומה ? הנהר זורם בין שתי גדות בעלות מבנה שאינו בערעור , היא הגדה של החושניות בעלת המבנה הצורני של החלל והזמן , והגדה של השכל בעלת המבנה של הקאטיגוריות והעק

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help