sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:ח

שית / ואולי ניתנה רשות לומר , כי שניות זו אפילו גברה והלכה על פי טיבו של הדיון ב'ביקורת' זו . שהרי עניינה של תורת המוסר של קאנט הוא להראות' כי המעשה המוסרי הוא באפשר מתוך הכרעה של חירות , אבל החירות אינה תופעה מתופעות העולם הניסיוני אלא גילוי מגילויי התבונה שאינה ממין הניסיון . אף זו : קאנט טען , כי העיקרון של ההתנהגות המוסרית בדמות הצו ההחלטי זהה עם העיקרון המנחה את מעשינו , באופן שבתורת הכלל המעשי של פעולתנו נוכל לרצות שיהא לחוק כללי , אנל הוא לא אמר , מה תוכנו של החוק הכללי הזה—ואליבא דקאנט אי אפשר לומר מה תוכנו . על ידי כך שם קאנט את המוסר מול תחומן של העובדות וההתרחשויות , כלומר , מול הטבע . שאלת הקשר שבין העיקרון של התבונה והחירות לבין העולם של העובדות וההתרחשויות שבטבע אינה מוצאת את פתרונה בהצגת דברים זו . קאנט מבחין בשניות זו של תורת המוסר , שאינה אלא שניות ברמה נוספת בתוך השיטה העומדת ביסוד תורתו הביקורתית בכלל . אנו מוצאים גילוי של הבחנה זו בשאלה מסוימת של תורת המוסר . וזו השאלה : האם המציאות הממשית של העובדות במהלכם היומיומי , ומותר לומר : הטבעי—כלומר לא במהלכו של התחום המוסרי על טהרתו ואופיו העצמי—נענית לאדם העושה את מעשיו לפי העיקרון של המוסר י בעיני קאנט נראתה שאלה זו כשאלת הגמול על המעשה הטוב או כשאלה של האושר . בגבולות המציאות הנתונה לא היתד . ערובה לפגישה בזו בין ההיענות לצו המוסרי לבין מהלך המציאות הנתונה . לפיכך , קאנט סבר כי עליו להאריך ולהמשיך את המציאות העובדתית אל מעבר לאלמוות , להניח את הישארותה של הנפש , שתוכל לבוא על שכרה מעבר לחיים במציאות הניסיונית הנתונה . נמצא , ברעיון זה של התביעה או הפוסטולאט הדגיש קאנט את השניות שבין תהום המוסר לבין תחום המציאות שבעובדה , אלא שהוא סבר שמכוח המוסר יש בסמכותו של הדיון הביקורתי להכריע , כי עתידה המציאות הממשית להיענות למוסר ולקיימו בתוכה . רעיונו הנודע של קאנט על משפט הבכורה ( הפרימאט ) של התבונה המעשית הוא ניסיון ברור מצדו להתגבר על החוד שבשניות , עם כל שהוא מבליט , מצד אחר , שניות זו בכל עוצמתה . מעמדה השיטתי של תורת המוסר בכלל תורתו של קאנט הוא אפוא מאלף הרבה מבחינה זו : כל עצמו של תחום המוסר הוא באפשר , משום שקאנט מבחין בין הנתון לבין התבונה , והתבונה היא מקור המוסר ומכילה בתוכה את עקרונו . אבל על רקע שניות זו שבין נתון לתבונה המאפשרת את המוסר , מבקש קאנט לגשור גשר על פני השניות ; גשר זר . הוא רעיון משפט הבכורה של התבונה המעשית . התבונה האחוזה בשניות טוענת , כי יש בידיה להתגבר עליה . העובדה שהתגברות

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help