sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:ז

פרק ראשון מ'ביקורת התבונה הטהורה' ועד ל'ביקורת כוח השיפוט' א ' ביקורת התבונה הטהורה' נסתכמה מבחינתה החיובית בהבאת ראיה לכך , שמושגי השכל והעקרונות הבנויים עליהם חלים על הנתון החושני ויוצרים את הניסיון . קשר זה בין היסוד של השכל לבין היסוד של החושניות קאנט בא לקיימו ולתת לו תוקף , אף על פי שהוא מבליט הבלטה חותכת את השניות שבין יסודות אלה ואת אפס האפשרות להעמידם זה על זה . ודווקא משום שניות זו מבקש קאנט לקיים את הגשרים בין שני היסודות השונים והנבדלים . הוא מוצא גשרים אלה בצעדים הבאים זה אחרי זה : הגזירה הטראנסצנדנטאלית , המוכיחה את תוקפם של העקרונות לגבי החושניות , והםכימאטיזם המגלה את האפשרות הפנימית הקיימת מצד החושניות , שתהא כפופה לעקרונות השכל , הגשרים נמת חים והשניות בעינה עומדת . ' נמצא , 'ביקורת התבונה הטהורה' מסתכמת בהטעמת הזיקה בין היסודות המרכיבים את ההכרה , אבל לכלל אחדות היסודות לא הגיעה ואף לא יכלה להגיע . שהרי כל עניינה של הביקורת כביקורת , מצד תכניתה , היה תיחום תחומים בין היסודות והישמרות מכל טשטוש ביניהם , אמנם , האידיאל השיטתי של האחדות אינו נשכח אגב הטיעון של הביקורת , אבל אין אידיאל זה בהשגה ( בשני מובניו של ניסוח זה בעברית : אין להכירו ואין לממשו ) בגבולותיה של ההכרה הבנויה על היחס שבין השכל לבין החושניות . או בלשון אחר—בגבולותיה של אותה הכרה , שעניין לה בנתון המזדמן לה באקראי ואינו נוצר ממקורותיה של התבונה עצמה . שאלת השניות שבין היסודות לא נמצא לה פתרון אף ב'ביקורת התבונה המע לפרשה כולה עיין : הוגו ברגמן , הפילוסופיה של עמנואל קנט , ירושלים—תל אביב תרפ"ז . השווה גם את פרקי המבוא למהדורה העברית של 'ביקורת התבונה הטהורה , ' ירושלים ; 1954 Bruno Bauch : Immanuel Kant , Berlin und Leipzig 1917 ; Ernst Cassirer , Kants Leben und Lehre , Berlin 1921

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help