sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יג

מידי טבע חורג , חסר הרצון הזה כל היכולת להגשים את כוונתו ; ואף אם כל מא מציו הגדולים ביותר ישובו ריקם ולא יהא כאן אלא הרצון הטוב ( ודאי לא כחשק גרידא כי אם כשימוש בכל האמצעים שברשותו , ( בכל זאת יהא הרצון עומד ומבהיק כאבן חן , כדבר שערכו המלא בו בעצמו . התועלת שבו , או אי פוריותו , אינה יכולה להוסיף על ערכו זה אף לא לגרוע ממנו מאומה . משולה היא כמשבצת זו העשויה לסגלו יותר לשימוש במשא ומתן הרגיל , או למשוך אליו את תשומת לבם של אלה שאינם עוד בקיאים למדי' . גם מזה אנו יכולים ללמוד , כי תולדות פעויי ת הרצון איננה יכולה להשפיע על ערכו , שכן תולדה זו היא אפ 1 סטרי 1 רי ותלויה בגורמים ניסיוניים אפוסטריו ריים , ואין להביאה בחשבון לגבי הערכה אפריורית של הרצון . התוצאות השונות הנובעות מתוך מעשינו ומתוך עיקרי מעשינו עשויות היו להיווצר גם על ידי סיבות אחרות . הערך המוסרי אינו יכול להיקבע על ידיהן כי אם רק על-ידי הרצון כשהוא לעצמו . הרצון הוא מוסרי רק כשהוא עושה את מעשהו מתוך דרישת החוק המוסרי , וכשהדרישה הזאת , ואך היא , קובעת אותו . על כן מגדיר קאנט ? 'חובה היא הכרחיותה של פעולה מתוך הכרת כבוד לחוק' 1 r רחישת הכבוד ( Achtung ) היא תודעה של הכנעת רצוני לחוק , ורק לו . מכאן שערכה המוסרי של פעולה הוא בזה ש ה כ ר ת ה ח ו ב ה , כלומר הידיעה שהמפעל הזה חובה הוא , היא הגורמת לעשייתה . הנטייה הפועלת בהתאם לחובה יכולה אמנם להשתתף במפעלנו , אבל עליה לשמש גורם מכריע לפעולה המוסרית באשר היא כך . מושג החובה איננו שאוב מן הניסיון , והחוק המוסרי הוא , כאמור יעיל , חוק אפריורי . בקשר להגדרת החובה מביא קאנט שלושה טעמים , המוכיחים שהמושג הזה אפריורי הוא , ואלה הם : ( א ) אין בידינו להביא דוגמאות מפעולות מתאימות לחובה , שעליהן יכולים היינו להגיד בבטחה שנעשו מתוך רגש החובה בלבד . ? שם , עמ' . 20 בהערכת הרצון הטוב על די קאנט ובאי הערכתו את המעשה יש להבחין בהשפעת ה 9 ר 1 טסטאנטיזם בניגוד לקאתוליות , התולה את זכויותיו של האדמ ב מ ע ש י ו ולא בהלך הרוח אשר ממנו נובעים המעשים . ראה Bruno Bauch : immanucl ; Kant , Berlin und Leipzig 1917 , p . 310 וראה קונו פישר , מבוא לתולדות הפילו סופיה החדשה , תרגום גליקסון , תל אביב ע' 1128 ימה שהפרוטסטנטיסמוס שולל לפי זה , זהו צידוק האדם על ידי ה מ ע ש י ם : אין אף מעשה אחר שיש לו הכוח למחות חטאים , כל מעשה ומעשה , ואף אם הוא נראה הקדוש ביותר , אפשר לו שייעשה בתור פעולה חיצונית , שאין עמה דעה וכוונה , רק בתור מעשה שיש לעשותו , ואין בו בעצמו תועלת להשגת האושר הנצחי , ולא עוד אלא שעל ידי הדמיון הכוזב , שיש בו מן הישועה , הוא מביא נזק ... המפעל הדתי מונח בתחייה המוסרית , בחידוש הלך הדעה והלב 5 . " ... שם , עמ' 33

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help