sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יא

צריך להודות , כי התפעלותו של קאנט בפני החופש המוסרי של האדם וכל היוצא הימנו , מתגלה ככוח עליון בלתי מצוי . המעבר הזה מן היאוש שבתבונה העיונית העומדת ברשות עצמה לחדווה שבהתנהגות המוסרית כבר נראה ב'בי קורת התבונה הטהורה , ' ומצא רק את השלמתו ב'ביקורת התבונה המעשית . ' אולם בינה ובין 'ביקורת התבונה הטהורה' נמצאת אותה 'הנחת יסוד למיטא פיסיקה של המידות . ' ב'ביקורת התבונה המעשית' אין בעצם שום חידוש בגוף הנידון ו ל'הנחת היסוד' יש אפילו יתרונות אחדים בפשטות הדידוקציה ובחרי פותה . אולם ב'ביקורת התבונה המעשית' היה משום צורך לפילוסופיה הקאנטית מבחינת הצורה . בחגיגיות הסיע קאנט על ידה מן החוף את סירת ההצלה , שבה ימצאו מפלט ספני אניית הקברניט הגדולה של 'ביקורת התבונה הטהורה' מגלי הסער של הדיאלקטיקה . מבחינה היסטורית קודמת אפוא 'הנחת היסוד' ל'ביקורת התבונה המעשית' ; אולם לא מבחינה היסטורית בלבד כי אם גם מבחינת המהות , כי היא שימשה צורה ראשונה , שבה יצק קאנט את התוכן הזה . ומה שנאמר כאן ( ב'הנחת היסוד ( ' בצורה כללית , מצא את השלמתו ב'מיטאפיסיקה של המידות כתורת המשפט לתורת הצדקה . ' ( ועיין בפרק הקודם במבוא זה . ( להלן נלך בעקבות מהלך המחשבות שב'הנחת היסוד . ' הדברים הקצרים במבוא הספר הזה מביעים בבהירות שלא הושגה ב'ביקורת התבונה הטהורה' את מהות המיתודד . הקאנטית . בבהירות רבה מבליט קאנט את הצורך לטהר את תורת המוסר מכל תוספת שיסודה בניסיון ; הוא מבדיל את האנתרופולוגיה המעשית , המורה להבין את האדם כמות שהוא , מתורת המוסר שהיא כולה אפרי 1 רי ומורה להבין את האדם כמו שהוא צריך להיות . תורת המוסר יוצאת ממושג 'יצור בעל תבונה' בלבד , כי יסוד החובה שבה אינו מונח בטבע האדם ולא בתנאי העולם שבהם הוא נתון , כי אם אך ורק ביסוד התבונה הטהורה , שהאדם הוא נושאה . על יסוד הניסיון יכולים אנו לקבוע כללים מעשיים , אבל לא חוקי מוסר . החוקים האלה נובעים רק ממקור אפריודי , כלומר ממושג התבונה . בקביעת עמדה מיתידית זו מתרחקת תורת המוסר הביקורתית מכל ניסיון להקים את המוסר על עובדות בלבד , בין הן עובדות היסטו ריות ובין הן פסיכ 1 ל 1 גיות , אתנ 1 ל 1 גיות או אנתולוגיות . כל הזרמים בתורת המוסר המבססים אותר . על הסתכלויות בטבע או הסתכלויות בחיי החברה , על מלחמת הקיום , או על מלחמת המעמדות וכד , ' חוטאים נגד יסוד תורת המוסר : קודם כל עלינו לקבוע את Immanuel Kant ' s Sdtntliche Werke , ed . Karl Rosenkranz und Friedrich 1 W . Schubert , Achter Teil , Leipzig 1838 . Vorrede S . VI .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help