sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:ט

של הדיון של 'ביקורת התבונה הטהורה . ' אחד ממושגי הגשר שבין מה שבתוך הגבולות לבין הנהייה לעבור את הגבולות הוא המושג של נדרשות המופיע ב'ביקורת התבונה הטהורה . ' אם מצויים חוקים מעשיים , נאמר שם , 'שהם הכרחיים מכול וכול ( החוקים המוסריים —(הרי הכרח הוא שאם הללו מניחים מראש מציאות כלשהי כתנאי לאפשרות של כוחם המחייב , תהא מציאות זו נ ד רשת ; ההנחות הנדרשות הן בגדר של אידיאות במובן המוגדר של המושג הזה , כלומר מושגים שלעולם לא יהא מצוי ניסיון כלשהו התואם אותם . 10 אידיאות אלה הן בעלות מעמד מכוון ( ריגולאטיבי ) בלבד , וב'ביקורת התבונה הטהורה' מונה קאנט גם את כל ציודה של התבונה שאפשר לקרוא לה 'פילוסופיה טהורה , ' וציוד זה עניינו חופש הרצון , מציאות אלוהים וקיומו של העולם הבא , קיום המתנסה כשאלת האלמוות של הנפש . בנוסח זה מופיע עניין מרכזי זה בסוגיה של דרישות התבונה המעשית הטהורה ב'ביקורת התבונה המעשית . ' דומה שדי בדוגמאות אלה כדי להעמידנו על כך , שמסכת הבעיות של 'ביקורת התבונה המעשית' טבועה בתוך המסכת של 'ביקורת התבונה הטהורה . ' 'ביקורת התבונה המעשית' כאילו נוטלת את המובלע ב'ביקורת התבונה הטהורה' ועושה אותו אבךפינה לדיון מקיף ושיטתי , שהוא מבחינה זו גם משלים מבחינה ספרותית את האמור ב'ביקורת התבונה הטהורה . ' בעניין זה כרוכה גם סוגיה ספרותית שפרשנים וחוקרים עמדו עליה . יש סברה שקאנט רצה להכליל את הדיון הפרוש ב'ביקורת התבונה המעשית' במהדורה השנייה של 'ביקורת התבונה הטהורה , ' שהיא המהדורה שיצאה לאור , כאמור , אך שנה אחת בלבד ( 1787 ) לפני הופעתה של 'ביקורת התבונה המעשית' בדפוס . ( 1788 ) יש רגליים לסברה , שחל איחור טכני כלשהו בהופעה בדפוס של ביקורת שנייה זו . מכל מקום , בהודעה שעתידה לצאת לאור מהדורה שנייה של ' ביקורת התבונה הטהורה , ' הודעה שנתפרסמה ביום 21 בנובמבר 1786 בכתב עת שיצא ביינה ( Jena ) בשם Allgemeine Literaturzeitung נאמר בפירוש , שאל המהדורה השנייה ייתוסף חלק של ביקורת התבונה המעשית הטהורה . אלא שלא כך קרה , ואולי לא קרה כך מטעמים ספרותיים , או מפני שקאנט ביקש להתייצב במישרין מול טענות ביקורת שהועלו נגדו . המהדורה השנייה של 'ביקורת התבונה הטהורה' אינה מכילה את הביקורת של התבונה המעשית הטהורה . ספר נפרד בשם 'ביקורת התבונה המעשית' יצא אפוא , כאמור , לאור שנה לאחר המהדורה השנייה של 'ביקורת התבונה הטהורה' . שם הספר אינו מכיל את 9 שם , עמ' 1 ° postuiiert , 322 שם , עמ' ? , . 316 שם , עמ' . 343 12 שם , עמ' . 393

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help