sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:ז

פרק ראשון מ'ביקורת התבונה הטהורה' עד ל'ביקורת התבונה המעשית' המהדורה הראשונה של 'ביקורת התבונה הטהורה' יצאה לאור בריגה בשנת . 1781 המהדורה השנייה יצאה לאור אף היא בריגה ב . 1787 'ביקורת התבונה המעשית' יצאה לאור בריגה שנה אחרי המהדורה השנייה של 'ביקורת התבונה הטהורה , ' כלומר בשנת . 1788 קדם ל'ביקורת התבונה המעשית' חיבור מיוחד המוקדש לתחום המוסר , הלא הוא הספר : 'הנחת יסוד למיטאפיסיקה של המידות ; ' חיבור זה יצא לאור בריגה ב 1785 י . כשאנו מעיינים בסוגיות מסוימות של 'ביקורת התבונה הטהורה' מוצאים אנו , שקאנט נזקק כבר במהדורה הראשונה של 'ביקורת' זו לנושאים הקשורים לתורת המוסר . סוגיות אלה עניינן הוא המקום השיטתי של תחום המוסר בתוך המערכת הנפרקזת ב'ביקורת התבונה הטהורה , ' בייחוד במה שקאנט עצמו מכנה בשם הארכיטקט 1 ניקה של התבונה הטהורה , נמנה סוגיות אלה כדי להעמיד על רציפותו של הדיון למן 'הביקורת' הראשונה עד ל'ביקורת' השנייה . ה'ביקורת' הראשונה תוחמת את התחום של הפילוסופיה , כשהיא מבחינה בין שני כיווני עיסוק מרכזיים : 'החקיקה של התבונה האנושית ( הפילוסופיה ) יש לה שני מובאים בלבד—טבע וחירות . והיא מכילה הן את חוק הטבע והן את חוק המוסר , תחילה בשתי שיטות נפרדות , אולם , בסופו של דבר , בשיטה פילוסופית אחת . הפילוסופיה של הטבע מוסבת על המצוי , והפילוסופיה של המוסר מוסבת על הראוי' . דברים אלה הם בעלי חשיבות תוכניתית לא רק משום שהם מעמידים על שני תחומי עיסוק של הפילוסופיה , כלומר המציאות מכאן והראוי מכאן , אלא משום שהם רומזים לאפשרות ששני תחומי עיסוק אלה 1 'הנחת יסוד למיטאפיסיקה של המידות , ' תרגם מ . שפי , בעריכת ש . שטיין , ירושלים תרצ '' ג . ( מאז חזר ונדפס הספר במהדורות אחדות . ( 2 מראי המקומות ל'ביקורת התבונה הטהורה' הם לתרגום העברי : עמנואל קאנט , ' ביקורת התבונה הטהורה , ' תרגמו והוסיפו מבוא ונספחים שמואל הוגו ברגמן—נתן רוטנשטרייד , ירושלים , תשי"ד . עיין שם , עמ' . 413

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help