sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

כשיודקה מתחיל לשאת את דבריו נוצר הרושם שטיב המחלוקת הולך ומתברר . לרגע נדמה שיודקה תוקף את אנשי החבורה על סירובם לאמץ את עמדתו הרדיקלית . הוא תובע מהם להינתק מן היהדות ומן הגלות ולשלול את ההיסטוריה היהודית , ואילו הם מסרבים להקשיב , להבין ולהסכים . במילים אחרות : במבט ראשון נראה כאילו יודקה הציוני או העברי האולטימטיבי מתעמת עם מייצגי הנהגת היישוב , המסרבים להינתק מן הגלות ומן המורשת היהודית . אולם קריאה זהירה של הסיפור מעלה שהאופוזיציה בין יודקה לבין אנשי החבורה איננה כה מוצקה כפי שהיא נראית במבט ראשון . דווקא ' בני החבורה' מאופיינים בגבורתם ובגברותם , וכיאה לבני אדם שהתנערו מיהדותם , הם ' ברורים ועזים , ראשי גייסות וגיבורים עושי מלחמה' . ( 82 ) ואילו יודקה , שבא לכאורה לתבוע מהם את מימושו האולטימטיבי של חזון האדם הציוני החדש , האיש ששולל את ההיסטוריה היהודית ועורך את חשבונן של הגלות והיהדות למורת רוחה של החבורה ולקולות הצחוק והגיחוך שלה , מתואר כיהודי גלותי , חסר מנוחה ומפוחד . כבר בפתיחת הסיפור מתואר יודקה ברצף של תכונות ותארים סותרים – כמין דבר והיפוכו . הוא יודע ואינו יודע לדבר ברבים , הוא ' יוצא בלילה יחידי לקראת אויב ואין מפחד' , ( 28 ) ועם זה הוא ' בהול ונבהל' ( 84 ) ומתיירא מפני חבריו שלו . גם הלשון הרומזת ( האלוסיבית ) שנוקט המספר כדי לתאר את מלאכתו של יודקה היא דו משמעית . השימוש בלשון הפסוק ' מפרק הרים ומשבר סלעים' ; 82 ) מלכים א , יט : יא ) לתיאורה של מלאכת הסיתות רומז ללשון ' עוקר הרים' המשמש מאז ספרות חז"ל לתיאורו של תלמיד חכם . ואכן במהלך הסיפור מתגלה שגם מבחינה זו דווקא יודקה , כפי שמעיד גם שמו , הוא הוא היהודי שבנאספים . בניגוד לאנשי החבורה שהם אנשי מעשה , הבזים לאינטלקטואלים ( הם שולחים את יודקה בבוז לשאת את נאומיו ההיסטוריים באוניברסיטה בהר הצופים , ( יודקה חי חיים רוחניים אינטנסיביים ונוהג כתלמיד חכם וכאינטלקטואל ספקן ומיוסר כאחד . הלשון שמתוארות בה תכונותיו אלה אף היא לשון למדנית שדימוייה מתבססים על רמיזות לספרות ההלכה והמדרש : ' טרף בידיו בחללו של בית כ מ ס י ע א ב נ י ם ומפקפק קורות' – ( 85 ) על פי התלמוד ( בבא בתרא קמה , ע"ב ) ועל פי המשנה ( סוכה א , ז ;( ' העביר בידו על גב פניו ושפתיו כזה ש ע ל ה מ ט ב י ל ה' – ( 88 ) על פי הנאמר בכוהן הגדול : ' ירד וטבל , עלה ונסתפג' ( משנה , יומא ג , ד ;( ' נחפז ואמר בהעלם אחד , כזה ש נ ת ק צ ר ה ל ו ה ש ע ה' – ( 91 ) על פי הנאמר על משה לפני מותו ( תנחומא , ואתחנן , ו . ( הניגוד הקוטבי בין יהודיותו של יודקה לבין אופיים הגויי של אנשי החבורה בא לידי ביטוי מועצם באפיונים הנשענים על מונחים ודימויים מתחום הבריאות , החולי והמגדר . תפיסות סטראוטיפיות של גבריות ונשיות , כמו גם תפיסות סטראוטיפיות של היהודי כנשי . 15 גם הבחירה בשם ' יודקה' ( אם התכוון לכך הזז ואם לאו ) מזמינה מדרש שמות , שלפיו השם ' יהודה' ממחיש את שני פניו של יודקה : באמצעות רמיזה ליהודה המכבי ( המקבי ) כדמות של גיבור חיל לאומי מזה , ולשם הייחוס 'יהודי' ולסיומת הנפוצה ביידיש - ) קה , ( הרומזת ליהודיותו הגלותית מזה .

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help