sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:5

א . 'בעצם הייתי צריך לגמרי לשתוק' - הזיקה לדרשה המסורתית אחת הסיבות לכך שהסיפור ' הדרשה' התפרש כהרצאה סדורה של עמדת גיבורו – ולפי אחדים גם של עמדת יוצרו – קשורה לאופיו המונולוגי הדידקטי של הסיפור , שנראה כמשמר ומקיים כמה ממאפייניה וממוסכמותיה של הדרשה המסורתית . למקרא הסיפור קשה שלא להבחין במודעות של הדובר לעצמו ולדיבורו . יודקה פותח את הדרשה בסדרת משפטים הפותחים בגוף ראשון : ' אני לא באתי הנה לנאום , רק לומר דבר נחוץ ... בעצם , הייתי צריך לגמרי לשתוק [ ... ] ... אבל אני מוכרח לדבר ! [ ... ] אני לא מבין כלום , ( 83-82 ) ' ... ואף מסכם אותה בסדרה דומה : ' אני כבר אמרתי את זה והנני חוזר ואומר , ותמיד תמיד אחזור על זה יומם ולילה [ ... ] ... בזה אני אמרתי הרבה , הכל ... כל מה שיש בלבי ... ולאחר זה אני לא רוצה לומר כלום . אין לי עוד מה להוסיף ... די . ( 95 ) ' ! כשם שהדרשה המסורתית נפתחת בטענה שבעצם על הדרשן לשמור על שתיקה , כך גם יודקה טוען : ' בעצם , הייתי צריך לגמרי לשתוק , ' וכשם שהדרשן המסורתי מעודד את עצמו לדבר ומביא סיבות חזקות מן הקודמות לשאת את הדרשה , כך גם יודקה דורש את דרשתו ומתגבר והולך . עוד כמה קווי דמיון נמשכים מדרשתו של יודקה אל הדרשה המסורתית . כמו הדרשן המסורתי גם יודקה מאזכר מאורעות היסטוריים , רעיונות פילוסופיים ומיסטיים ושאלות של דת , מוסר והווי , וכמוהו הוא שם בראש נושאיו את ייסורי הגלות וכיסופי הגאולה . כמוהו הוא מסתייע בפסוק ובמאמר חז"ל , וכמוהו הוא משתמש במגוון גדול של אמצעים רטוריים , כגון שאלות , חזרות , תקבולות וכדומה . מאלף במיוחד הוא הדמיון המבני בין הדרשה של יודקה לבין המבנה ה'אמורפי' של הדרשה , במודל שרווח במאה ה . 18 במבנה זה , לעתים רחוקות יכול היה המאזין לדעת על מה ידבר הדרשן ולהיכן יוליך את הדרשה , וממילא התקשה לדעת אם הדרשה נמצאת בראשיתה או שמא היא מתקרבת לסיומה . גם הדרשה של יודקה סובבת סחור סחור סביב נושא שאינו מוגדר כל צורכו , נפתחת בכל פעם מחדש בתפניות מפתיעות , ובסופה כמו מתברר שהיא על סף פתיחתה מחדש . ' אני מבקש עוד רגעים אחדים סבלנות ושקט ' ... אומר יודקה , וראש החבורה מגיב במילים ' אמור את דבריך' , ( 96 ) הדומות – שלא במפתיע – לנוסחאות הפתיחה : ' רשות הדיבור לחבר יודקה [ ... ] דבר . שומעים אותך' . ( 82 ) אולם , על אף היות ' הדרשה' סיפור שעיקרו מונולוג אין זה סיפור מונוגלוטי אלא סיפור המעמת אלה עם אלה מגוון של קולות , לשונות והשקפות בלא להוביל להכרעה של ממש . 8 לזיקה בין הנאום לדרשה בתודעתם של בני התקופה ראו : שמואל יוסף עגנון , אורח נטה ללון , ירושלים ותל אביב תש"י , עמ' . 101 . 9 ראו : Marc Saperstein , Jewish Preaching 1200-1800 , New Haven , CT and London 1989 , pp . 76 , 78 . 10 ראו , למשל , הדיון בפסיכולוגיה הלילית ובאגדת המשיח ( להלן עמ' . ( 10

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help