sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:2

אחת התופעות המתמיהות בהתקבלותו של הסיפור היא , שבחמישים שנות הפולמוס שהתנהל סביבו לא נתגלו חילוקי דעות של ממש באשר לפירושו . למן המאמרים שפורסמו על הסיפור מיד עם הופעתו , פרי עטם של שרגאי בהצופה , אב"א אחימאיר בהמשקיף ורבקה גורפיין בהשומר הצעיר , דרך תגובותיהם של כנענים כמו בנימין תמוז , יונתן רטוש ובועז עברון ועד למאמריהם של ברוך קורצווייל , אברהם קריב ודן מירון נתגלתה בין המבקרים הסכמה כללית . בין בגלוי ובין במובלע התפרשה דרשתו של יודקה על דעת כולם כמין מניפסט ציוני או פרוטו כנעני , המזהה את היהדות עם הגלות ותובע בנחרצות להינתק משתיהן גם יחד – כי 'ארץ ישראל זה כבר לא יהדות . ' היחיד שעמד על האופי הרב משמעי של ' הדרשה' היה מיכאל קרן , שסבר כי הביקורת לא הבחינה בממד האירוני של הסיפור והחמיצה את אופיו הדיאלקטי . קרן לא עסק בניתוח שיטתי של הסיפור , אלא דן בו בקצרה במסגרת דיון כולל ביחסיו של בן גוריון עם האינטלקטואלים , ואת העמדות המיוחסות להזז ביסס לא רק על ' הדרשה' אלא גם על נאום שנשא הזז בשנת 2691 ( כעשרים שנה לאחר פרסום ' הדרשה . ( ' כמו קודמיו , גם קרן ראה בדרשה מניפסט פוליטי , אך שלא כמותם סבר שהיא מניפסט של אינטלקטואל ספקן הנמנע מקביעות נחרצות . לדעתו שיקף הסיפור את עמדותיו של הזז א י ש ה ר ו ח , אשר ' מילא תפקיד חשוב בתהליך ההיסטורי של התחייה הלאומית התרבותית , ובאותה עת הטיל ספק בטבעו האותנטי של תהליך זה . ' בהיעדר חילוקי דעות פרשניים של ממש בין המבקרים שהעמידו את היצירה הספרותית במרכז דיונם , התמקדה המחלוקת על ' הדרשה' בשתי שאלות : האחת – האם יודקה , גיבור ' הדרשה , ' מבטא את השקפותיו של הסופר חיים הזז ? והשנייה – האם יש לחייב או לשלול את ההשקפות הללו ? בחינת העמדות של משתתפי הפולמוס מעלה שהשאלה השנייה היא שהזינה לאורך שנים את המחלוקת . רוב המתדיינים נטו לזהות את חיים הזז עם גיבורו יודקה אך חלקו זה על זה ביחסם אל עמדותיו . מן העבר האחד ניצבו המחייבים שהזדהו עם חזונם של יודקה והזז כפי שהבינוהו , ותבעו הינתקות מן היהדות ומן הגולה , ומן העבר האחר ניצבו השוללים , שתקפו את האנטישמיות הציונית שייחסו לשניהם כאחד . . 3 גם לאחרונה , במאמר בשם ' לשחרר את ההיסטוריה מן הפוליטיקה' מציג מחברו את ' הדרשה' כדוגמה המובהקת ביותר לקוטב פוליטי חד משמעי , ואת ' תפיסת הציונות הרדיקלית של יודקה כפוסט יהדות וכניתוק מוחלט של כל הזיקות לגולה . ' ראו : שמואל פיינר , ' לשחרר את ההיסטוריה מן הפוליטיקה , ' גיליונות , , ( 2003 ) 23 מובא במרשתת האינטרנט . ( www . itu . org . il ) . 4 מיכאל קרן , בן גוריון והאינטלקטואלים , קריית שדה בוקר , 1988 עמ' . 135-132 מחשבה בכיוון זה אפשר למצוא גם בדבריה של נורית גרץ על מכלול סיפוריו של הזז , ובעיקר אלה משנות השלושים . ראו : נורית גרץ , ספרות ואידיאולוגיה בארץ ישראל בשנות השלושים , תל אביב תשמ"ח , פרקים . 6-5 גרץ מבחינה שהמשחק בין העמדות השונות שהזז מציג ' יוצר מרחק ספרותי , בטוח , מהאידיאולוגיה הציונית עצמה , ומאפשר לבדוק אותה בפרספקטיבה המורכבת של הספרות' ( עמ' . ( 126 על דרכים אחרות לערעור המגויסות האידאולוגית בסיפורי הזז ראו שם , עמ' . 154

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help