sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:ז

ה ק דמה ספר זה מבקש לחשוף מכלול עשיר של צורות ומבנים , טכניקות ואמצעים ספרותיים . שיטות עריכה ועיבוד היסטוריוגרפיות שנקט מחבר ספר דברי הימים בכתובים הקדומים . הוא מנסה לפרוש לפני הקורא יצירה ספרותית היסטורית חדשה ישנה , מרתקת בצורותיה ובתחכומה , יצירה אשר לא כל השינויים שבה הם שינויי לשון מזעריים גרידא או שינויים טקסטואליים ותאולוגיים , אלא יש בה שינויים רבים המעצבים את הטקסטים הקדומים בעיצוב ספרותי מחודש ונותנים להם טעם חדש ומשמעות אחרת . הוא חותר להציג דמות אחרת של מחבר דברי הימים : סופר יוצר בעל כישורים ספרותיים היסטוריוגרפיים רב גוניים ; היסטוריון שלא זו בלבד שהוא בורר ומעתיק מתוך הספרים הקדומים חומר שמתאים למגמותיו , אלא הוא גם מרענן , משכתב ומעצב אותו בלבוש ספרותי מחודש . הספר מנסה גם להציג בחנים חדשים , בחנים שעד עתה לא היו החוקרים מודעים לקיומם , להערכת תמונת ההיסטוריה המעוצבת בדברי הימים ובעיית מהימנותו כמקור לתיאור תולדות עם ישראל וארצו בימי המלוכה . הוא שואף להמחיש את המגבלות הרבות שהמקורות המקראיים , ובראשם ספר דברי הימים , מציבים לפני היסטוריון מודרני המבקש להתוות את דברי ימי ישראל בתקופה הקדומה , ומנסה לחדד את מודעותו של חוקר ההיסטוריה לבעייתיות הסבוכה הכרוכה בהסקת ' מסקנות היסטוריות' ממקורות אלה . הספר חותר להמחיש שדרכי השימוש של בעל דברי הימים בספרים הקדומים , יש בהם ללמד — ולו מעט — על היסטוריונים ועורכים מחברים מקראיים אחרים , על דרכי עבודתם ואופן טיפולם במקורות העתיקים שעמדו לרשותם . הספר מנסה להראות שאין מקום לרבות מאוד מאותם ההשערות , המחיקות והתיקונים הטקסטואליים של מתרגמים , פרשנים ובעיקר חוקרים בני זמננו , ומציע הבנה חדשה של כתובים שונים . הוא משתדל גם לגלות שסטיות לא מעטות שבעל ספר דברי הימים סטה מן הכתוב בספרי תורה ונביאים ראשונים , יש לתלותן בשיטה ספרותית שאימץ לעצמו , ולאו דווקא באמונה ובדעה זו או אחרת . החיבור המונח לפני הקורא הוא מהדורה עברית מורחבת , משופרת ובמידה רבה מאוד אף מעודכנת של ספרי Zur Geschichtsschreibung . ties Chronisten ( BZAW 226 ) , Berlin-New York 1995

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help