sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:5

מול התרבות הגבוהה הרוסית בת אותו הזמן , ומסיקה שצייטלין היה אידאליסט מעל לכול . הוא קיווה שהציונות תביא לעם היהודי גאולה רוחנית , סמי מיסטית , בהלוך הרוח של הנאו אידאליסטים הרוסים אשר התנגדו למרקסיזם . אך צייטלין גם מתח ביקורת על הציונות הרוחנית ברוח אחד העם וברדיצ'בסקי , אשר הזניחו את הסבל הממשי של היהודי הפרטי . את השפעת האידאליזם של צייטלין : כאבו את הסבל הפרטי , אמונתו באמתות הפסימיזם ומשיכתו למיסטיציזם , בר יוסף מוצאת בכתבי ברנר . בעז ערפלי בחר לדון ולהשוות בין מיכה יוסף ברדיצ'בסקי לשאול טשרניחובסקי , שניהם בין מחוללי המהפכה היהודית לאומית שלאחר ההשכלה , ואף מן הקיצוניים ביותר במאבקם נגד היהדות המסורתית . זה כמאה שנה נידונים ברדיצ'בסקי וטשרניחובסקי בביקורת העברית בנושא זה כאילו אחד הם , תוך התעלמות גמורה כמעט מן ההבדלים ביניהם . ערפלי מחלץ את שני היוצרים מן ההפשטה המעמעמת את ייחודם באמצעות זימונם של שני יוצרים אלה לדיון במעמדו של המקרא במהפכה היהודית במעבר המאות . הדיון במקרא ביחס ליוצרים שדן בהם ערפלי אינו מקרי . את החומרים שמהם ביקשו לבנות את העתיד הם מצאו בתרבות המערב , אבל את דמותו של אותו עתיד הם ( ורבים אחרים ) ביקשו לעצב על פי דגם קרוב – חיי ישראל בעבר הרחוק , בתקופת המקרא . מהעיסוק בתרבות החילונית היהודית , מוליך מאמרו של שלום רצבי את הקורא לעיסוק בלאומיות ובזיקה לארץ ישראל . רצבי מייחד את המאמר לשחזור מחשבתו הלאומית של א"ד גורדון , והשוואתה לזו של מרטין בובר . בובר העריך את כתבי גורדון כאחד משני הספרים העבריים החשובים ביותר , במסגרת משאל שנערך ב 1928 ( הספר השני היה , לפי טעמו , ספרו של אחד העם . ( לפי בובר , מסלול ההגשמה הציונית בכתביו של גורדון הוא : ארץ-עם-רוח ( שלא כמו אחד העם . ( על פי הגישה של בובר ושל גורדון , מטרת הציונות היא שיקום הזיקה של היחיד אל האומה ובאמצעותה אל הארץ . עם זאת , מאמרו של רצבי מלמד שבעוד בובר תפס את הלאומיות היהודית ואת הציונות במושגים תאופוליטיים דתיים , הרי גורדון זיהה זאת כזיקה טבעית שבין עם לארצו . ועוד בנוגע לשאלות לאומיות , גדעון כ"ץ מברר כיצד רעיונות והלכי רוח אי רציונליסטיים כפי שהם מוצגים בכתביו של א"ד גורדון ( הגם שאינם מקוריים , ( משפיעים על ניתוחו והגותו בשאלות לאומיות ותרבותיות יהודיות . מגמות אי רציונליסטיות היו זרמים בולטים בתרבות האירופית ונקלטו אצל הוגים ציונים . הגות זו קלטה לתוכה בעניין מיוחד דגמים שונים של ה'חיים' כפי שתיארו אותם אנשי מחשבה אירופים , מפני שבעזרתם גיבשה את תקוותיה לתחייה לאומית ולעיצובו של יהודי חדש . בירור היחס הפנימי במסכת המחשבה , ההבנה כיצד השקפות על החיים משמשות בסיס לגישות לתחייה הלאומית בהגותו של גורדון – הם מטרתו של מאמר זה . פן נוסף , שלא נדון רבות עד כה , הוא נוכחותם של י"ח ברנר ושל א"ד גורדון כמתרגמים . שני מאמרים דנים בברנר המתרגם : רינה לפידוס על תרגומו את ' בעל הבית והפועל' מאת

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help