sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:4

ועוד בעניין ההשפעה והעיצוב של רעיונות ותפיסות על הציונות של אנשי העלייה השנייה , מברר מאיר חזן את עמדותיהם של א"ד גורדון ושל י"ח ברנר , והפעם מבעד לאספקלריה של השימוש בכוח . הכוח , על היבטיו השונים , היה לנושא מרכזי במחשבה ובמעשה של תנועת העבודה משנות השלושים ואילך , בעת שהתבררה בהדרגה נחיצותו להגשמת יעדי הציונות . מוצאם הערכי והרעיוני של ההלכות ושל דפוסי הפעולה שהנחו את בכירי מפא"י בהקשר הביטחוני נעוץ בשנים . 1921-1904 חזן בוחן את השיח בין ברנר וגורדון לבין מפלגת הפועל הצעיר , שטופחה בה ההסתייגות מן השימוש בכוח במעשה הציוני . המאמר מגלה שאף על פי שברנר וגורדון חשובים כמורים הרוחניים של תנועת העבודה , הרי בעתות משבר ומבחן לא היו השניים אורים ותומים לתלמידיהם הפועלים . דבר זה טרם זכה להבלטה במחקר ולסוגיה זו יש חשיבות להבנתה של תנועת העבודה בראשית ימיה . מחקרו של אליעזר שביד עוסק אף הוא בהשפעה של גורדון וברנר על תנועת העבודה , ובמוקדו ההבדל בין ' תורות האדם' שבהן החזיקו השניים . ברנר נשען על רצון קיום דרוויניסטי , על העימות בין רצון החיים האי רציונלי המפעם באדם , לבין תודעת הכיליון הקרב . גורדון לעומתו , נשען על חוויית החיים היצירתית ההופכת ל'ציווי קטגורי' שמחולל תמורה קיומית . הקדמה , לפי גורדון , היא הכרחית הן מבחינת הטבע החווייתי של האדם והן מבחינת סיכויי הישרדותו . זהו הבדל מהותי , טוען שביד , בין שאיפה לקיום ' נורמלי' לבין ההכרה שרק עיצוב נורמות אחרות , מוסריות יותר , עשוי להציל את האנושות ואת עם ישראל מחורבנם . התוצאה פרדוקסלית לכאורה : השפעת הייאוש של ברנר על העלייה השנייה והעלייה השלישית גברה על השפעת הייאוש של גורדון , אף שגורדון הציע דרך שייסורי ההגשמה מקבלים בה משמעות אנושית נעלה , ואילו ברנר לא הציע אלא סיכוי דחוק לקיום אנושי זעום בעתיד . בניתוחו של יצחק בן מרדכי את הסיפור ' את קרבני' לברדיצ'בסקי , עומד המחבר על הקשר בין מודרניזם למסורת . בסיפור המאבק בין אלי הנהר לבין בני האדם , המודרניזם בא לידי ביטוי בכך שבד בבד עם הזמן המיתי יש גם זמן פיזי ; במקביל למרחב המיתי יש גם מרחב מודרני . בסוף הסיפור הגיבור מתגלה כגיבור מודרני . האם הסיפור ' את קורבני' מרמז על שברדיצ'בסקי היה פסימי בנוגע לשינוי ברוח הזמן ? המתח בין המסורת לבין תרבות התקופה עולה גם מדיונו של יעקב גולומב בהשפעה של ניטשה על מ"י ברדיצ'בסקי ועל תלמידו – י"ח ברנר . אם ' נטשיאני אמתי' הוא הוגה אשר מאיץ בקוראיו לגבור על כל חינוכם התרבותי ולהתקיים בחלל א היסטורי , הרי אחד העם לא יכול לאמץ סוג כזה של ניטשיאניזם . כמוהו גם ברדיצ'בסקי , שהיה קשור בעבותות למסורת היהודית . במאמר זה מברר גולומב כיצד נתפסו ושימשו ההשקפות הניטשיאניות בידיהם של שני הגיבורים של שחר התרבות העברית , וכיצד 'עוברת' ניטשה בידיהם . מאמרה של חמוטל בר יוסף עוסק במורה אחר של י"ח ברנר – הלל צייטלין , ובעקבות שהותירה השפעתו בכתביו של ברנר . צייטלין השתייך לחוג של חבורת סופרים ומשכילים בהומל . באותה תקופה התגורר שם גם י"ח ברנר . בר יוסף בוחנת את רעיונותיו של צייטלין

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help