sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:3

צידוק פנימי , אבל אין דרך ליישב ביניהן מבחינה עיונית ומעשית כאחת . מבחינה ספרותית הרשימה הנדונה במאמרו של לוז – ' לשאלת העבר' – היא כישלון : ברדיצ'בסקי לא הצליח לבטא בצורה חדה ורהוטה את מחשבותיו . בכל זאת יש לה חשיבות במתח המתגלה בקבלת היהדות ובדחייתה בעת ובעונה אחת . ברדיצ'בסקי שואף לאידאל חדש של קדושה , בעל צביון אישי , פנתאיסטי או מיסטי למחצה , שיהא תואם את רוח האדם המודרני וישמש תשתית לתרבות עברית חילונית חדשה ; אבל בד בבד הוא מודע לכך שאין סיכוי לאידאל כזה להתממש משום שהוא מנוגד כל כך לאופייה של החוויה הדתית הדומיננטית במסורת היהודית . אבנר הולצמן מוצא אצל מ"י ברדיצ'בסקי דווקא כמיהה חזקה לגבולות ברורים , לסדר , לבהירות ולשיטתיות בחיים ובספרות , בניגוד לדימוי המקובל שלו כיוצר אקסטטי , מוחצן , דיוניסי , אשר חווה את העולם באינטנסיביות ובסערה מרדנית . מאמרו של הולצמן חושף פרק לא ידוע בתולדות יצירתו של ברדיצ'בסקי – כתיבה סדירה בעיתון היומי ' הצפירה' במהלך שנת . 1903 בטורו האישי נהג ברדיצ'בסקי להגיב על אירועים פוליטיים ותרבותיים במרחב הציבורי היהודי . בחינה של מאמריו הקצרים עשויה לערער כמה מן ההנחות שהשתגרו בשיח המקובל סביב עבודותיו . המאמרים מגלים דאגה עמוקה לגורל הקיום המסורתי היהודי במזרח אירופה , ואף מציירים פורטרט חד של יחסו של ברדיצ'בסקי אל הציונות . כאן נחשפת במפתיע תמיכתו הבלתי מעורערת בציונות המעשית כפתרון היחיד שראה לעם היהודי . הציונות המעשית הישירה שלו רחוקה למדי מפרוגרמות ציוניות אחרות , כמו הציונות המדינית של הרצל והציונות הרוחנית של אחד העם . כנספח למאמר מובא מבחר מרשימות אלה של ברדיצ'בסקי , שלא כונסו בספריו , והן רואות כאן אור כלשונן לראשונה מאז פרסומן ב'הצפירה . ' מאמרו של צבי צמרת , עוסק בזיקה למסורת היהודית בכלל וביחס ליום השבת בפרט , אצל מ"י ברדיצ'בסקי , י"ח ברנר וא"ד גורדון . השוואה בין עמדותיהם של השלושה מגלה כי הם ביטאו יחס דו ערכי למסורת והתלבטו גם בעניין ההתייחסות הראויה לשבת . צמרת מסכם את המאמר בתיאור עיצוב יום השבת כיום בקרב ההתיישבות העובדת – במושבות וגם בערים , ומבחין בין הממשיכים ' בנוסח' ברנר וברדיצ'בסקי לבין הממשיכים ' בנוסח' גורדון . גם מוטי זעירא עוסק במתח בין ישן וחדש , ומתמקד באהרון דוד גורדון , שהיה היחיד בין בני דורו שהותיר אחריו משנה הגותית כתובה עשירה . בהבנתו העמוקה את הקרע הרוחני פסיכולוגי של הביוגרפיה הקולקטיבית של תקופתו , נטל גורדון על עצמו – במודע ושלא במודע – את תפקיד מעצב התרבות . הוא הבין את הצורך להפריד בין המציאות החדשה בארץ ישראל ובין הגולה , ועם זאת הבין כי יש לאמץ את המסורת היהודית במפגש המחודש עם ארץ ישראל . מאמרו של מוטי זעירא עוסק בפתרונות התרבותיים שהציע גורדון לסדר פסח , לערב שבת או להספדים על חברים – כביטוי לניסיונותיו לעצב את התרבות בארץ ישראל בתקופת העלייה השנייה בדרך שתגבר על הקשיים בלי לגרום לקרע עם העבר .

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help