sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:4

משתתפת בשורה של ויכוחים ציבוריים ואידאולוגיים פנים יהודיים . אפילו ספרה על אייכמן נכתב כאילו מנקודת מבט 'פנימית' יהודית . כך למשל בתשובה לטענתו המפורסמת של גרשום שלום על היעדר 'אהבת ישראל' מדוווייתה היהודית , היא משיבה שהפטריוטיות היהודית שלה היא החובה - והרשות - למתוח ביקורת בראש ובראשונה על עמה שלה ולדרוש ממנו סטנדרטים של התנהגות גבוהים מאלה הנדרשים מאחרים . וכשנידונה בינה ובין שלום שאלת פרסומה של ההתכתבות הזאת , הפגינה ארנדט חוסר רצון לפרסמה גם בעיתונות הכללית והתרעמה על שלום שהציע אותה לעיתונים לא יהודיים , כאילו חששה פתאום מ'כיבוס הכביסה היהודית' בפרהסיה הלא יהודית ( כך למשל בדבריה על המשפט , שהיתר . בהם הרבה מאוד 'כביסה יהודית מלוכלכת , ' בפרהסיה הזאת בדיוק . ( מצד אחר רואים בארנדט הוגה פוליטית אוניברסלית . עיקר עבודתה - עבודתה התאורטית , אבל גם אין ספור מאמרי פרשנות ותגובה על עניינים אקטואליים - שייך לוויכוח הציבורי בארצות הברית ולתחום הביקורת הפוליטית העולמית , לתאוריה של המדינה המודרנית ושל ה'פוליטי' בתור שכזה . אבל גם אם לא תמיד היא אומרת את הדברים במפורש , וגם אם רבים מפרשניה לא תמיד מודעים לכך , אין ספק שיש קשר מהותי , קשר של כינון כמעט , בין פניה השונים של הגותה . מה שהיא חושבת ואומרת על 'השאלה היהודית' - היינו מבחינתה על ההתבוללות , על האנטישמיות , על הציונות ועל מדינת ישראל - קובע במידה רבה מאוד , גם אם לעתים קביעה זו סמויה , את מה שיש לה לומר למשל על טיבה של הפעולה במרחב הפוליטי או על שעניינו של ה'פוליטי' וייחודו הוא במה שהיא מכנה 'הריבוי האנושי . ' אמנם מקורות משנתה הפוליטית נעוצים ביחס הדיאלקטי - קבלה ודחייה - להיידגר , בעיסוק שלה במחשבה יוונית , במרקסיזם > גם כאן עיסוק 'דיאלקטי ;( ' אבל גם , ואולי בעיקר , בניסיון היהודי האישי שלה . כמה ממונחי היסוד התאורטיים שלה שאולים במישרין מן הניתוח הציוני של המצב היהודי ושל 'השאלה היהודית , ' והלקחים התאורטיים שהיא מפיקה מניסיון זה משפיעים על מחשבת ה'פוליטי' שלה ואף מעצבים אותה במידה רבה . מנגד , ההתייחסות שלה לשאלות היסוד של ההיסטוריה היהודית ושל הפוליטיקה היהודית והציונית מעוצבת על פי העקרונות התאורטיים הכלליים שלה , ולא פחות מזה על ידי הדחף האוניברסליסטי שיש בו פסיכולוגיה ואידאולוגיה לא פחות מאשר תאוריה . חנה ארנדט היתה אדם מורכב ותאורטיקנית מורכבת . יהדותה היתה לא רק יסוד חשוב של המורכבות הזאת ושל העניין והערך שבה אלא גם אתגר גדול . האמת היא שבסופו של דבר לא הצליחה חנה ארנדט להתמודד ברצינות ובהגינות עם האתגר הזה , והוא היה לה 6 למכשלה אינטלקטואלית ומוסרית כאחת . חנה ארנדט באה חשבון עם יהדותה , בעיקר עם . 6 דוגמה אחת : במכתבו הידוע של גרשום שלום לארנדט אחרי פרסום ספרה על משפט אייכמן , הוא כותב לה - והוא מתייחס בכך לידידות של עשרות שנים - שלא החשיב אותה מעולם אלא לבת לעם היהודי ( ולפיכך במשתמע היעדר 'אהבת ישראלי שהוא מייחס לה הוא אכן כישלון מוסרי . ( ארנדט מתמרמרת על דבריו של שלום ומשיבה לו שיהדותה היתה לה תמיד סוג של עובדה שמקבלים אותה כמו שמקבלים עובדות טבעיות , כלומר שלא כמוהו , אין היא רואה בכך חשיבות מוסרית מיוחדת . מכיוון שעדית זרטל

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help