sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:3

פילוסופי וברק אינטלקטואלי וגם יכולת עבודה מופלגת ; אבל היא לא הצליחה להיות מה שהיתה עשויה להיות . בסופו של דבר סיפורה של ארנדט הוא סיפור של כישלון . גם הפולחן שנבנה סביבה הוא סיפור של כישלון , ובעיקר הפולחן המתחיל להירקם סביבה בארץ . יותר משהפולחן הזה הוא עדות לערכה הגדול של יצירתה של ארנדט , הוא סימפטום של כישלון תרבותי , אינטלקטואלי ומוסרי . כל פולחן אינטלקטואלי הוא כישלון ; הפולחן סביב ארנדט הוא כישלון מיוחד מפני שלא מעט מן העוצמה שייחסו להגותה נבעה מן הקשר היהודי ציוני-ישראלי שלה . קשה מאוד לכתוב על ארנדט כתיבה אקדמית לא מעורבת . יש לכך טעמים רבים , את רובם כבר אמרו עד לעייפה כותבי מאות המאמרים ועשרות הספרים העוסקים בה . אי אפשר למקם אותה בדיסציפלינה מוגדרת ; כלל לא ברור אם יש איזושהי מסגרת מתודית שעבודתה מתנהלת בה והיא נותנת בסים להערכה ולוויכוח רציונליים על טענותיה ומסקנותיה ; היא משתמשת לעתים קרובות במונחים שאין היא מבהירה די צורכם , ואם כי ניתוחיה , ובעיקר נטייתה הקבועה לחרוץ משפט , נשענים על בסיס רחב של ידע והשכלה , התוצאה אקלקטית , יש בה פערים רבים , ובסופו של דבר היא מעורערת למדי - ואפשר לטעון עוד טענות כלליות כאלה באשר לאופי הבעייתי של עבודתה . בעיקרו של דבר ארנדט עצמה מיאנה לציית לכללים של כתיבה 'אובייקטיבית , ' ובהזדמנויות היחידות שהשיבה בהן על תהיות בעלות אופי מתודולוגי ניסתה בעיקר להסביר כיצד כתיבה מדעית מתיישבת עם נקיטת עמדה מוסרית ואפילו עם התייחסות אמוציונלית . היא לא היתה ספקנית , והיא התנערה מן ההיסטוריציזם ומן הרלאטיביזם התאורטי הכרוך בו לדעתה . היא לא היתה אפוא ' פוסט מודרנית , ' והיא לא חשבה שלכל אחד הזכות להחזיק ב'םיפר' ( נרטיב ) שלו . יש להניח שהיתה רואה ב'שיח' הנרטיבים היעדר מחשבה או היעדר יכולת לעשות מה שכינתה 'לשפוט . ' אבל היא גם חשבה שעל ההיסטוריון לא רק לספר את סיפור העבר אלא גם לשפוט אותו ולנקוט עמדה אישית מוסרית בנוגע אליו - בעיקר כשהוא עוסק בעבר הקרוב וכשהוא מנסה להבינו . השניות בין היומרה לאובייקטיביות מדעית מזה ובין נטילת הזכות לחרוץ משפט מזה יוצרת מתח המאיים לעתים לפרק את המפעל כולו . אבל שניות זו וגם עמימות המונחים והרב משמעות הפרוגרמטית הכרוכות בד , הן גם מקור חשוב של הכוח הסוגסטיבי הגלום במפעלה של ארנדט . היא גם מקלה מאוד את מלאכתם של המבקשים לרתום אותה לעגלתם האידאולוגית . הכתיבה על ארנדט משחזרת לעתים מין סכיזופרניה המצויה גם בה - גם בכתיבתה וגם בחייה . מצד אחד היא חוזרת ומתבטאת ללא הרף בעניינים יהודיים , בעיקר ציוניים . היא . 5 דומה שעדית זרטל היא הכוהנת הגדולה של הפולחן הזה . ההגיוגרפיה של ארנדט שהיא מציעה לקורא העברי יוצאת דופן גם בתוך ספרות שרבים בה החסידים השוטים . ראו , בהקשר רחב יותר ; Walter Laqueur , 'The Arendt Cult : Hannah Arendt as Political Commentator ' , in : Ascheim ( ed . ) , Hannah Arendt in Jerusalem , pp . 47-64

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help