sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:6

' מאזן תשלומים כזה , נובע מהציונות , ומהכנסת אנשים רבים שהם צרכנים גדולים , ואנו צריכים להפוך אותם ליצרנים [ ... ] הבעיה אינה אמון ופרסטיג'ה בלבד . ' הניגוד שניסח הורוביץ בין ' פסיכולוגיזם' ל'ציונות' הוא בעל חשיבות מרכזית משום שכעבור כמה שנים מה שתואר אז כ'פסיכולוגיזם' יהיה ציונות . במילים אחרות , קבוצה של דוברים תצליח לנסח מחדש את האינטרס הלאומי כלכלי בישראל , והיא תציב במרכזו את יציבות המטבע . המאזן המסחרי : קריטריון לקליטה כלכלית אמיתית בסוף 1950 ניכרו שינוי בעמדתו של הורוביץ ותחילתו של פיצול בין עמדת משרד האוצר ( הורוביץ ואליעזר קפלן ) ובין עמדתו של בן גוריון . פיצול זה התבטא בכמה היבטים תאורטיים שהיו להם השלכות מעשיות על מדיניות הממשלה : ראשית , חל שינוי באופן שהסביר משרד האוצר את הגורמים לאינפלציה ; כפועל יוצא מכך חל שינוי באופן שתיאר משרד האוצר את הקשר בין האינפלציה ובין הגירעון המסחרי ואת האמצעים לטיפול בשניהם . האוצר הציג את הטענה כי האינפלציה נגרמת לא ממחסור במוצרים – כמו שטען בעבר – אלא מעודף של אמצעי תשלום . בספטמבר 1950 טען קפלן : מפעפעת בגוף המשק והכלכלה שלנו מחלה רצינית . דבר זה משפיע גם בשטח המטבע . בל נרמה את עצמנו , אנו זורקים לשוק הכספים שטרות כסף או מטבעות בהיקף גדול בהרבה , מאשר זה רצוי . וכל עוד נצטרך להוציא לתקציב הביטחון אחוז ניכר מההכנסה הלאומית – תתפשט המחלה . לטענה זו היו השלכות על אופן הטיפול בגירעון המסחרי . עד אז הציג האוצר את האינפלציה ואת הגירעון המסחרי כשתי בעיות נפרדות אשר הטיפול באחת משפיע לרעה על הבעיה האחרת . מתוך אופן ייצוג זה של הבעיות הכלכליות נגזר כי יש לבחור בפשרה אופטימלית . אופן הייצוג החדש של היחסים בין הגירעון ובין האינפלציה הוביל לתפיסה כי הגירעון המסחרי והאינפלציה הם שני סימפטומים של בעיה אחת ולשניהם פתרון זהה : צמצום אמצעי התשלום במשק ומעבר למדיניות פיסקלית ומוניטרית מצמצמת . התגברות האינפלציה , טען הורוביץ , ' מחבל [ ת ] בסעיף אחר , שהוא לדעתי החשוב ביותר מבחינת מאזן התשלומים שלנו לאורך הימים – האקספורט . ' זוהי התפיסה המקובלת בתאוריה של מסחר בין לאומי לקשר בין רמת המחירים ובין מסחר בין לאומי . בשלב ההוא עמד הפתרון המשותף לגירעון ולאינפלציה בניגוד למדיניות עליית ההמונים , שעוד הוגדרה ' מטרה לאומית מרכזית . ' כדי לגייס תמיכה בפעולה לפתרון בעיות . 16 שם , עמ' . 11 . 17 פרוטוקול ועדת הכספים , , 11 . 9 . 50 עמ' , 1 אכנ"ס . . 18 שם , , 28 . 11 . 50 עמ' . 6

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help