sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

בנקודה זו עולה השאלה הנוגעת למעמדה של דת , המושתתת על צו אלוקי ויונקת מהתגלות , לעומת תרבות שמושתתת על הישגים ושאיפות אנושיים . הבעיה היא , שתרבות בתור שכזו עלולה להוות מעין חלופה לדבקות בקב " ה . תרבות הנותנת תשתית לחיים , ומספקת , לכאורה , את צורכי האדם , בהיותה מקיפה מבחינה סוציולוגית רחבה את הממסד הפוליטי והממסד החברתי - עלולה להיתפס כמשען ומבטח קיומי ומעשי . הבעיה הזו קיימת מקדמת דנא , והיא אימננטית בהווי האנושי , אבל היא מחריפה בעידן המודרני , כאשר היכולת של המערכת האנושית לספק את צורכי האדם הולכת וגוברת . בהקשר זה אנו מוצאים אצל חז " ל ובראשונים התייחסות לעולם הרפואה - האם לגנוז 'ספר רפואות ' מפני שאנשים אינם פונים לקב " ה אלא מחפשים פתרונות אנושיים . הרמב " ם מדבר בזלזול על תפיסה כזו ; הרמב " ן בפרשת בחוקותי דוגל בה . כאשר אנו עוסקים לא בתרבות חברתית אלא בתרבות 'גבוהה , ' ודאי שתכנים המביעים את עולמו הפנימי היצירתי של האדם בניתוק מהקב " ה - מעוררים סכנה של חלופה לאמונה ולדבקות . תרבות בתור שכזו יש בה תחרות פוטנציאלית עם אמונה ועבודת ה ' . בצורה יותר ספציפית בא הדבר לידי ביטוי בתרבות המערבית . בתרבות הזו , אותם היבטים בעייתיים שהם אימננטים בעצם קיומה של מערכת תרבותית - מחריפים . וכיוון שכך , יש מקום להתייחסות ספציפית לא רק מפני שאנו נמצאים אפופים על-ידה , אלא מפני שהתכנים והאופי של אותה תרבות מחריפים את הבעיות שהעלינו . כאשר באים אנו לדון ביסודות השליליים , מנקודת ראות תורנית , שבתרבות המערב באופן ספציפי , ניתן לעמוד על שני סוגי בעיות , ונעמוד עליהם בקווים כלליים . ישנם יסודות שליליים שהם בעייתיים מצד עצמם , וישנם יסודות שליליים שהם 'צד שני ' של יסודות , שהם מנקודת ראותנו חיוביים . להדגמת הדברים נראה את תחילתה ואת סופה של פרשת נח . אותם שני דורות שהתורה מגלגלת את קורותיהם בפרשה , ושחז " ל בסנהדרין התייחסו אליהם : דור המבול מצד אחד ודור הפלגה מצד שני . דור המבול מייצג את השלילה הצרופה : "כי השחית כל בשר , " וזאת בשני מישורים : האחד - פורקן יצרים , ירידת האדם מרמתו האנושית לרמה של בשר האדם כבשר . היצרים והתאוות משתלטים ללא כוח מרסן ומאפק . פן זה מודגש בפסוקים , וחז " ל מדברים בהקשר זה בעיקר על יצרים מיניים ועל סטיות מיניות . . 5 על נושא זה הרחיב את הדיבור , בין השאר , חוקר נוצרי חשוב בשם אמיל בחנו בספרו "הצו האלוהי . " . 6 בראשית ו , ' יב .

תבונות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help