sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

לעיתים , בדבר מקורותיה של התרבות המערבית . אם נדבר על העידן המודרני ממש , ניתן לדבר על המערב לא לעומת תקופה אחרת או יבשת אחרת , אלא על המערב מול תרבות שונה , אידאולוגיה שונה , שמנקודת ראות מסוימת , היא כשלעצמה הורתה ולידתה בעולם המערב . הכוונה לראיית המערב הדמוקראטי והליבראלי לעומת היריב המושבע - העולם הקומוניסטי . " אצלנו , כשאנו מדברים על תרבות המערב , אנו מעמתים זאת בראש ובראשונה מול עולמנו : עולם של תורה , עולם של יהדות . לעיתים מיטשטש העניין , ואנו חושבים על תרבות זרה ככלל , ואת הכל אנו מכניסים לתוך תרבות המערב . אבל הבחנה מסוימת צריכה להיות , ומבחינת המציאות התרבותית-היסטורית שבתוכה אנו נתונים - אין ספק , שלגבינו מה שעומד מול היהדות זה העולם המערבי . עצם הניסיון להגדיר על מה אנו דנים - מחייב מאמץ מסוים . בראייה היסטורית כוללת , אם באנו לדון על המרכיבים הבסיסיים שנכנסו לתוך אותו מעגל המכונה 'תרבות המערב ' - ניתן לדבר על ארבעה מרכיבים ( אין אני משווה ביניהם אלא דן מבחינה עובדתית והיסטורית : ( האחד - תרבות יוון ורומא ; השני - עולם היהדות שנסך תכנים רבים בתוך הספרות , המחשבה וההווי הזה ; השלישי , להבדיל - הנצרות ; והרביעי - בעיקר בעידן המודרני - החילוניות . אנו רואים את היהדות כעומדת מול תרבות המערב ולא כמושתלת בתוכה , אבל מנקודת ראות היסטורית , כשאנו מדברים על תרבות המערב אנו מדברים במידה מסוימת גם על עצמנו . עלינו להבחין היטב בין עולמנו כשלעצמו , ובין אותה תרומה ואותה השפעה שהיתה לנו על התרבות הכללית . במסגרת מאמר זה , לא נוכל לעסוק בראייה מקיפה וכוללת , ואתמקד בדברים שעומדים לנגד עינינו , מבחינת ההווי שאיתו אנו מתמודדים , וזאת על רקע יסודות ושורשים היסטוריים קדומים יותר . אם באנו לדון ביחס לתרבות מערבית על יסודות שליליים וחיוביים מנקודת ראות תורנית - נדמה לי שיש להקדים ולדון בבעיות השקפתיות ערכיות , שקשורות לאו דווקא בעימות בין עולם של אמונה ותורה לבין תרבות ספציפית אלא בעימות עם תרבות ככלל , תרבות כתופעה . . 3 לדוגמה , ספרו של כריסטופר דאוסין : , "Religion of the Rising Western Culture" שם מדובר על התפתחותה והשתלשלותה של תרבות המערב , בניגוד לתרבות הקלאסית של יוון ורומא והתחלתה אי שם במנזרים , בתקופה שאנשים שהלך רוחם שונה משל דאוסון , אוהבים לכנות כ'תקופה החשוכה . ' . 4 כך למשל , בביקורות הנוקבות שמתח סולז ' ניצין אחרי שעזב את רוסיה הן על המולדת הרוסית והן על העולם שאליו הוא הגיע .

תבונות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help