sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

היסודות החיוביים והשליליים בתרבות המערבית * הרב אהרן ליכטנשטיין כשאנו מדברים על 'תרבות מערבית , ' מדובר על תופעה מאוד רחבה , המשתרעת על פני כמה ארצות , ובמובן מסוים אף על פני יבשות , על פני תקופות שונות , והמתבטאת ומשתקפת באידאולוגיות למיניהן . ההבדלים בין אישים שונים ואסכולות שונות הנמצאים כולם בתוך אותו מעגל רחב - מאוד משמעותיים , ולעתים אף תהומיים . כשאנו מדברים על תרבות המערב יש לשאול : מי מייצג אותה ? דנטה או גתה , פסקל או פרוסט , תומס אקחינס או ויטגנשטיין , מילטון או איבסן , ניוטון או ניטשה 7 גם כשאנו בוחנים מסגרת אחת - ישנם הבדלים . מי בשבילנו הוא הדמות המייצגת את אתונה העתיקה : אפלטון או פרותגורס ? הראשון , הדוגל בראיית אלוהות כאמת המידה לכל , או האחרון , החורט על דגלו , שהאדם הוא אמת המידה לכל ? השאלה היא לא רק מי מייצג את התרבות המערבית , אלא מי נתפס כאנטיתזה לה . דומני , שכאשר אנו מדברים על 'תרבות המערב ' כיחידה אחת , העומדת בניגוד לתרבויות אחרות - עומדים לנגד עינינו ארבעה ניגודים לפחות . ראשית , עולם המערב לעומת עולם המזרח בהיקפו , אם בראייה טוטאלית ואם במוקדים ספציפיים . במובן שני , ניתן לדבר על תרבות המערב תוך כדי התייחסות כרונולוגית לביטויים , יחסית , יותר מודרניים , תוך התייחסויות שונות , ומנוגדות * לא ניתן לעמוד בזמן המצומצם על כל היסודות החיוביים והשליליים . ננסה לעמוד על מה שנראה כמרכזי ובסיסי בעיקר מנקודת ראותנו . ו . אומנם טלינבי בעבודתו המונומנטלית "The Study of History" מדבר על עשרים ואחת ציוויליזציות ( ולא רק תרבויות , ( שזו של המערב היא אחת מהן , אבל דומני שאנחנו במחשבתנו חושבים בעיקר על ארבעה ניגודים לעומת אותה יחידה שאנו רואים כתרבות המערב . . 2 כך לדוגמה בספרו המפורסם של תדולף אוטו הדן על תופעות של מיסטיקה במזרח ובמערב . תוך וקליפה בתרבות המערבית - דברים שנאמרו ביום עיון

תבונות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help