sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

התוך-קהילתי המתקיים בישראל ובקהילות יהודיות בעולם , וגם בשיח החינוך הבין-קהילתי , בעיקר זה המתקיים בין ישראל לבין קהילות יהודיות בעולם . דומה כי ראשיתו של הצורך לבחון מחדש את נוכחותם של מרחבי הפזורה היהודית בשיח החינוך היהודי בישראל התחדד בפועלה של נעמה , בתהליך הכתיבה של הספר קיבוץ . ( 1995 ) L . A . , 1988-ב בעת שהותה בשבתון בלוס אנגשלס , נתקלה נעמה בתופעה של ריבוי בני קיבוצים שתקעו יתד בעיר . כחוקרת איכותנית היא אימצה את הגישה הנרטיבית ושמעה את סיפורי החיים של כמה עשרות בני קיבוצים מכל הקשת הפוליטית , שהתחנכו במסגרת הקיבוצית בשנות השבעים . תוצאות מחקרה הראו שליוצאי קיבוצי התק״ם והקיבוץ הארצי עזיבת הקיבוץ הייתה כרוכה במשבר קשה , ואילו עזיבת הארץ עברה בקלות יחסית . הראיונות עם יוצאי הקיבוץ הדתי המעטים ששהו בלוס אנגשלס גילו תמונה הפוכה : עזיבת הקיבוץ וגם הסרת הכיפה לוו בהתלבטות מסוימת , אך עזיבת הארץ גרמה להם ולמשפחותיהם שבר עמוק . מחקר זה היה קו פרשת המים מבחינתה של נעמה והוא ביסס את השקפת עולמה ביחס לחינוך יהודי מכיל , פתוח , קשוב ורבגוני . הספר זיכה אותה בפרס ושימש השראה למחזה בשם זה בתאטרון באר שבע . שאלת הזהות היהודית העדכנית הפכה להיות מרכזית בעשייתה , וההתלבטות בנוגע לחינוך בתחום נעה סביב השאלה , כיצד יוצרים זהות קבוצתית שההלכה היא מקור השראה בו ולא מקור סמכות . גישה זו עולה בקנה אחד עם מסקנות דוח שנהר משנת 1994 ועם האופן שבו נקראה מערכת החינוך הממלכתית הכללית בישראל לפעול בתחום חינוך יהודי . שאלת הזהות היהודית העדכנית אף עוברת כחוט השני בפרקיו השונים של הספר שלפנינו . לשון אחר : מופעיו המגוונים של החינוך היהודי בספר נעים סביב המאמץ ליצור חינוך יהודי ער וחיוני , רלוונטי ופלורליסטי , פתוח וביקורתי . שאלת הזהות היהודית נבחנת בספר במרחב האישי וגם במרחב הקהילתי , הכולל כמה מרחבים של חיים יהודיים . שני המרחבים , זה של ישראל וזה של העולם היהודי בפזורה , נפגשים באופנים שונים ובעוצמות מגוונות בשיח החינוך היהודי , ובין יעדיו של הספר נמצא את הרצון להעמיק את נוכחותם זה בזה . יעד זה עמד מול עיניה של נעמה עת נענתה 2000-ב לבקשה לפעול בהתנדבות כיו״ר ועדת החינוך של התוכנית " שותפות תל אביב לוס-אנגשלס״ , ועת הצטרפה 2005-ב ליוזמה להיות בין מייסדיו של בית הספר הבין-לאומי ללימודי העם היהודי שליד בית התפוצות . במסגרתו הובילה לפיתוחו ולבנייתו של מתווה ( סילבוס ) מקיף לחינוך לעמיות יהודית ( Jewish peoplehood ) הראשון בעולם . במסגרות אלו

אוניברסיטת תל אביב

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help