sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

המגוונת של נעמה . בכל תחומי פעולתה ניכרת המגמה המקצועית והאתית לבחון את הראוי והנכון , לתת מקום לקולות מקומיים , שותקים או מושתקים , חלשים או נפקדים בהבניות מקצועיות-חברתיות מקובלות . עיקרון זה של קשב רב-קולי בא לידי ביטוי מיוחד בהתמקדותה בהיבטים האתיים של המתודולוגיה המחקרית . התמודדותה עם דילמות אתיות חידדה את הצורך בהגברת המודעות האתית במחקרי אדם וערערה על הרלוונטיות של כמה עקרונות מוסכמים שמקורם בביו-רפואה , ובהם " שהסכמה מדעת״ ו״אנונימיות״ , שנכפות אוטומטית על הנחקר ומייתרות את הצורך לשמוע את רצונו . בתחום תכנון לימודים מדובר במתן קול לעשייתו של המורה היחיד ואף לעשייה של בית ספר מקומי , תהליך שנוסח כמושג מרכזי בשיח המקצועי – " תכנון לימודים בית-ספרי״ ( תלב״ס . ( מיקוד זה תרם להבנת אופיו של תכנון לימודים צומח והקשרי , שלמורה יש בו אחריות וסמכות לפיתוח , לעיבוד ולהתאמה של תוכניות הלימוד , להקשר שהוא פועל בו ולזה שבו פועל בית הספר . ספרה של צבר בן-יהושע תוכנית לימודים בגלגוליה , ( 1988 ) הערך האנציקלופדי הבין-לאומי בכל מהדורותיו Curriculum Development , at School Level ) 1989 , 1994 , 1998 ( הספר Partnership and Autonomy in School Based Curriculum Development ( 1987 ) שערכה עם עמיתיה , ומאמרים רבים בתחום תרמו להבנת הפערים בין תכנון לימודים מובנה ולינארי על כל שלביו לבין תכנון לימודים המתקיים בשלבי ההפעלה , וזיככו את השיח על תוכנית לימודים על מגוון תצורותיה , על תהליך תכנון לימודים ועל עקרונות של אתיקה מקצועית . הספר הנוכחי מתמקד בחינוך , והנחת היסוד היא כי תוכנית לימודים ראויה נבנית בזיקה לצורך כלשהו . לפיכך , גם בדיון על אופיו של החינוך היהודי נמצא את עקבותיה של מוטיבציית הקשב הרב-קולי . תהליכי תכנון לימודים המאופיינים בריבוי פנים , בריבוי צומתי פיתוח והתאמה ובליווי של תהיות על הראוי והנכון להקשר שבו הם מתקיימים , באים לידי ביטוי בשני שעריו של הספר . הם מעלים באופן ישיר או משתמע את שאלת עצם קיומה של תוכנית לימודים לחינוך יהודי , תוכנית-אב מובנית ומנוסחת , הנשענת על מערך צרכים משותף ועל מכנה משותף רחב , לעומת ריבוי תוכניות שהן פועל יוצא מצרכים ייחודיים , מהקשרים מסוימים ומתרגומם לעשייה במרחבי החינוך . סוגיה זו מעוגנת לא רק באופיו של חינוך יהודי , אלא כאמור בתהליכי תכנון לימודים בכלל . הריבוי אינו לצורך גיוון ; הוא מענה למערך צרכים ובכך הוא הופך לערך . מדובר בשיח החינוך היהודי

אוניברסיטת תל אביב

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help