sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

כל הכותבים , מהם חבריה של נעמה מהם תלמידים-עמיתים , עוסקים במחקר בתחום החינוך היהודי בישראל ובתפוצות . לכולם הוצג הנושא המרכזי של הספר בניסוח כללי ורחב , שעיקרו תיאור ביטויים שונים של חינוך יהודי פלורליסטי בישראל ובתפוצות . השיח על אודות חינוך יהודי פלורליסטי , בדומה לשיח המתפתח בחיבורים מדעיים , עשויי לאמץ נקודות פתיחה שונות . נקודת פתיחה רווחת היא מסוג דדוקטיבי , המגדירה את מושגי היסוד בסוגיה העומדת במרכזן , אם מתוך הספרות הקיימת , אם מתוך פרשנות אישית , ואם מתוך היסמכות על הגדרות מילוניות מחקריות ואחרות . נקודת פתיחה אחרת אינדוקטיבית במהותה – עולה מהתייחסותם של כותבים שונים לסוגיה הרחבה של חינוך יהודי פלורליסטי . הספר הנוכחי הלך ברוח המחקר האיכותני , קרי בדרכי נעמה : הסוגיה הרחבה הוצגה כ״מטרה תחילית״ ומילאה תפקיד הדומה לזה של " שאלה מפליגה״ ( צבר בן-יהושע , ( 2001 , 1990 בריאיון עומק פתוח , שבו המשתתף מוזמן לנווט את הידע שלו במרחב המוצע לו . יש וכתיבתם של משתתפי הספר נעדרת בירור מושגי והגדרה ישירה , אך אלה עולים ומשתמעים מתוך דבריהם הן בציר הסינכרוני הן בציר הדיאכרוני של כלל פרקי הספר . קריאה פרשנית מסוג זה מוצגת בפרקי המבוא לשערי הספר – חינוך יהודי בישראל וחינוך יהודי בתפוצות – ובמובן זה תוצר הקריאה הפרשנית בציר האנכי הוא בבחינת " תאוריה מעוגנת בשדה״ , ( grounded theory ) הלוכדת מהות מרכזית של המחקר האיכותני . מושגים אלה בשיח על המטא-מתודולוגיה של הספר התבססו במרחב ההוראה והמחקר בישראל בזכות עשייתה החלוצית של נעמה מאז שנות השמונים . מתוך האוריינטציה שלה לחינוך ולקשר שבין האקדמיה לשדה היא כתבה שני ספרי הוראה על המחקר האיכותני ( בעברית , ( שנועדו למתחילים ולמתקדמים , ספרים שהם הראשונים בתחום והמשמשים באופן תדיר עד היום . היא הכשירה חוקרים רבים – עם כותבי הספר נמנים כמה מהם ופעלה להקמת גופים מקצועיים מתוך רצון להפיץ , להרחיב ולהשביח את אופי העשייה בתחום . במהלך שנות הוראתה לימדה נעמה אלפי סטודנטים בישראל שיטות מחקר איכותניות , ועשרות רבות בארצות שונות בעולם . עשייתה זיכתה אותה 2008-ב באירוע מחווה ובתעודת הוקרה והערכה למפעל חיים מטעם המרכז הישראלי למחקר איכותני על האדם והחברה . אחד ממאפייניו הבולטים של המחקר האיכותני הוא עוצמת הקשב שבו לקול האנושי ולמורכבותו . ההקשבה לקולות השונים כערך היא עיקרון מנחה בעשייתה

אוניברסיטת תל אביב

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help