sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

מעמדה המיוחד של הארכאולוגיה נקשר הדוקות לשמם של שניים מהרמטכ"לים המהוללים ביותר של צה"ל – יגאל ידין ומשה דיין ; יגאל ידין מהאוניברסיטה העברית בירושלים היה קשור לרבות מהחפירות החשובות של שנות החמישים והשישים , ובהן בחצור , במערות מדבר יהודה ובמצדה , וכמה מהממצאים הדרמטיים של חפירות אלו זכו להבלטה יתרה והסעירו את הדמיון . משה דיין היה חובב עתיקות ואסף בדרכים שונות ומשונות , בכמה חפירות לא חוקיות , אוסף עשיר , והדבר העלה תמיהות ותלונות . עצם הדבר ששני מפקדי צבא מהוללים עסקו בדרכים שונות בארכאולוגיה סייע לקשור את התחום למוסדות החשובים של המדינה הצעירה . ערעורים על מעמדה של הארכאולוגיה בתחילת שנות השמונים היה יגאל ידין סגן ראש הממשלה , ומשה דיין היה שר החוץ . שניהם היו לקראת סיום הקריירות הציבוריות שלהם , אך מכיוון ששניהם היו בעמדות ממשלתיות רבות השפעה ומבכירי סנגוריה , הם ביטאו את מעמדה האיתן כביכול של הארכאולוגיה הישראלית , כל זה לא עזר לארכאולוגים למול מחאות החרדים ולחצם הפוליטי . המאבק בחרדים תרם רבות לירידה במעמד הארכאולוגיה באתוס הלאומי , אך גם היה סימפטום לירידה שהחלה עוד קודם לכן . בשנים הראשונות למדינה התפתחה הארכאולוגיה בזכות מעמדה המיוחד ובשל מעמדם השולי של החרדים , ללא הפרעה רבה מצדם . עם זאת , החרדים הביעו מחאה על מה שהם הגדירו חילול קברים ובתי קברות , ועשו זאת בעקביות למעשה עוד מראשית המאה העשרים . חבר הכנסת יצחק מאיר לוין מאגודת ישראל ביטא את עמדת החרדים : Yadin : Soldier , Scholar , and Mythmaker of Modern Israel , Addison Wesley , New York 1994 . 16 על המאבק בין החרדים לארכאולוגים ראו : מ' פייגה , ' חזון העצמות השבורות : חרדים מול ארכיאולוגים בעיר דוד , ' בתוך : ע' סיון וק' קפלן ( עורכים , ( חרדים ישראלים : השתלבות בלא טמיעה , ? הקיבוץ המאוחד ומכון ון ליר , ירושלים , 2003 עמ' A . ; 81-56 Weingrod , ‘ Dry Bones : Nationalism and Symbolism in Contemporary Israel’ , Anthropology Today , 11 ( 1995 ) , pp . 7-12 . 17 דברי הכנסת 21 בפברואר . 1956

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help