sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

ב . סיומן של שש נבואות "הוי" האמורות על ממלכת יהודה בפרק ה' ( פס' ח-כג ) בא בפרק י / פס' א-ד . ואילו פסוקי הסיום של פרק ה ' - "על כן חרה אף ה' בעמו ויט קן ץליו ויכהו" וכר ( ה ' , כה-ל ) אין זה מקומם , והם מהווים סיום נאה לנבואה על מלכות ישראל האמורה בפרק ט ' ( פס ' ז-כ . ( ג . פסוקי הפתיחה של שירת הכרם ( ה " 0 ' , כתובים לפנינו כנבואה שנצרכה לדורות , והיא שירת הנביא על כרם ידידו . אולם לא זו היא שירת הכרם כמות שיצאה מפי הנביא . מתחילה נאמרה בלשון שירת בעל הכרם לכרמו : '" אשירה נא לידידי / שירת דודי לכרמי : כרם היה לי ידידי בקרן בן שמן . " ושוב , בכל אחד מן המקרים האלה נזקק הרב ברויאר להסביר בפירוט ובאריכות מה משמעותה של כל אחת משתי הקריאות העולות מפירושו : כיצד הייתה הפרשה ראויה להיאמר מלכתחילה , כיצד נאמרה לבסוף , ומה פשר השינוי שחל בה . הכול לפי אותה דרך פרשנית עקרונית שהוא הולך בה במקרים של 'תיקון טקסט' נקודתי-מקומי . ואם תרצו , הרי פה תחילתה של "שיטת הבחינות" הידועה של הרב ברויאר . הטקסט המקראי נקרא קריאה כפולה , בשינוי לשון או בהשמטת פסוקים או חלקי פסוקים , והפרשן מציע את משמעותה של כל 'בחינה ' . אפילו המינוח הזה , " שתי בחינות , " משמש תדיר בלשונו של הרב ברויאר , כשהוא מציע קריאה כפולה של הפסוקים . לימים , כאשר עסק באינטנסיביות ב ' שיטת המקורות ' של מבקרי המקרא , כבר הייתה מוכנה אצלו התשתית הפרשנית שעל בסיסה יכול היה לאמץ את דברי המבקרים ולהעניק להם משמעות אמונית . קו נוסף הבולט בפרשנותו של הרב ברויאר הוא ראיית המקרא כולו כאחדות אחת . לא רק בשאלות לשון וסגנון , אלא גם בתחומי הרעיונות והאידאלים הנבואיים : מה שסתום בפסוק אחד משלים הכותב בעזרת ציטוט או רמיזה ללשון הכתוב במקום אחר , או ללשונו של נביא אחר . אפשר לראות פה שימוש לשוני גרידא . במקום שהכותב ישתמש בלשונו-שלו כדי לתאר ולהסביר את דברי ישעיהו , הוא מעדיף לעשות זאת בעזרת ביטויים שנטל מלשונם של נביאים אחרים . אולם דומה שיש פה גם תפיסה עקרונית רעיונית : כל דברי הנביאים 5 דבר ה' הם , ומה שזה סותם זה פותח . . 5 אפשר לטעון שמשתקפת פה גישה א-היסטורית לספרי הנבואה , המנתקת את הנבואות מן הזמן והמקום שעל רקען נאמרו , ומבקשת את התוכן הרעיוני האוניברסאלי שלהן . יש בדברים האלה מן האמת , אולם ראוי לציין שבכמה מקומות מתייחס הרב ברויאר לתקופה

תבונות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help