sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

והנמרץ בשנות הארבעים של חייו , שיזכה למקום הראוי לו בזכות עצמו . ברוח חידושו הפרשני המאוחר ניתן לומר כי גם פירוש זה הוא בחינה מן הבחינות השונות המתגלות בתורתו של הרב מרדכי ברויאר . loon נחלק לשישה פרקים - שכל אחד מהם עוסק בפרק מנבואתו של ישעיהו . לעתים בא מבוא בראש הפרק , הקובע מה מקומו של הפרק במארג נבואות ישעיהו . במבוא לפרק א' באה הטענה כי הפרק הזה מקביל לפרק הקדשת הנביא ( פרק ח ומשקף אותו לכל פרטיו . במבוא לפרקים - 'ג ד' נאמר כי זוג הפרקים הזה הוא המשך לנבואת פרק א ' . שם מוכיח הנביא את ירושלים על חטאה ואף מקונן על העונש העתיד לבוא עליה ; ואילו עתה , בפרקים ד- 'ג ' הגיעה שעת הדין , השלמת הפורענות , שסופה הגשמת הנחמה והשבת שופטי ירושלים כבתחילה . גופו של הספר הוא הדיון הפרשני , וזה מבוסס על קריאה צמודה , ועשוי לפי יחידות טקסט של פסוק או קבוצת פסוקים המצוטטים בראש כל יחידה . המאפיין הבולט ביותר של הפירוש הוא חשיפת הקשרים הלשוניים הפנימיים בין הפסוקים ובין יחידות הנבואה , והסבר משמעותם . הכותב מצביע על עושר של קשרים לשוניים - הופעות חוזרות של מילים משורש אחד , שורשים קרובים במשמעותם , מילים מנוגדות זו לזו , ולעתים אף אליטרציות ומשחקי צלילים - ולאור כל אלה הוא מצליח לטוות את המהלך הרעיוני של היחידה , ואת המבנה של הנבואה כולה . הערות השוליים מבססות את המהלך הרעיוני שהותווה בגוף הפירוש , ודנות לעתים גם בפירושים שהציעו פרשנים קדומים ומאוחרים . כאן הוא בדרך כלל מקומם של הדיונים הלשוניים והסמנטיים , העוסקים במילים הקשות ובדרכי פירושן , ולפעמים נידונות גם שאלות פרשניות הקשורות בטעמי המקרא ובמסורה . ההתייחסות לדעות השונות בפרשנות איננה עומדת כמטרה כשלעצמה , והדיון באפשרויות הפירוש השונות מובא כרקע וסיוע לקו העיקרי המוצע בגוף הפירוש . כדרכו בשאר חיבוריו הפרשניים , אין הרב ברויאר נוקב בשמותיהם של הפרשנים הביקורתיים שעיין בפירושיהם ; לעתים הוא מביא פירוש בשם "המפרשים החדשים" ומתייחס אליו . מתוך העיסוק בפסוקים הנידונים עולה לפעמים הצורך בדיון מקיף , בעניין הקשור לפסוקים רבים במקרא . במקרים האלה באה הפניה בהערת שוליים , והדיון גופו בא בנספחות שבסוף הפרק . באמצעות הדיונים המגוונים האלה , הספר חורג לא פעם מן המסגרת המצומצמת של ששת פרקי הנבואה , אל עבר

תבונות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help