sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
From:  > פרקי האבות > מבוא

Page:13

בבית המדרש של הרב צבי יהודה קוק זצ"ל , שבו שהה ולמד ר"י בןנון , שמע את דבריו של הרצי"ה על מפגשנו עם ריבונו של עולם דרך התורה , ועל עולם הפרשיות . הרב צבי יהודה הוא שלימד בדרך של סדר כללי לתורה , הוא דיבר על זוגות של פרשיות ולא על פרשנות הפסוקים , על מהלכים כלליים בתורה של כלל ופרט וכלל , על מבנים 'משולשים' שונים בתורה , ועוד . לפני שנים שמעתי מהרב יואל כי דבריו אלה של הרב צבי יהודה , אף שאין הם מהווים פרשנות במובן המסורתי של התורה , הציתו בו את המחשבות על הצורך לפרש את המהלכים הגדולים בתנ"ך . את נקודת המוצא הזו פיתח ר"י בן-נון לשיטה של ממש . קריאה ישירה בתנ"ך , לפני העיון במפרשים , אף מאפשרת להיפגש פגישה ייחודית של כל אדם ואדם עם דבר . 'ה כל אדם נפגש עם התורה באופן מיוחד ההולם את נפשו הייחודית , והמפגש הפנימי העמוק שבין נפשו המיוחדת של אדם לבין התורה מגלה לו אורות מחודשים . מובן כי סכנה גדולה טמונה בדברים , ויש צורך להבחין הבחנה חדה בין אדם הלומד את התורה , לבין אדם הכופה את עצמו על התורה כגיגית , ומצפה כי היא תאמר בדיוק את מה שהוא חושב לבדו , ובכך מגלה פנים בתורה שלא כהלכה . ברם , הקשר הפנימי הישיר , העמוק והלוהט עם פרקי תורה ונבואה , כחלק בלתי נפרד מתלמוד תורה , מאפשר לשאול שאלות חדשות , לבוא עם עצמות מחודשות , שמקורן ביציאה מחושך לאור ומגלות לגאולה של ספר הספרים - המקור היסודי של רעיון הגאולה עצמו . בכך נפתחת האפשרות לחשוף מטמונים שקדמונינו לא יכלו לחושפם בשל היותם בגולה . סדר ומבנה בתורה אחת המשמעויות של דרך קריאה זו היא נתינת משקל גדול לסדר של התורה . הכלל הידוע "אין מוקדם ומאוחר בתורה" ( פסחים ו ע"ב ) הביא רבים לסבור כי אין בתורה סדר משמעותי , והיא תוצאה של התנפצות אור גדול לרסיסים רבים . המדרש המקביל את התורה ל"פטיש יפצץ סלע"

תבונות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help