sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
From:  > פרקי האבות > מבוא

Page:12

מעמד פשוטו של מקרא כאמור לעיל , בית המדרש לא נהג לקרוא את התנ"ך בקריאה ראשונית ובלתי-אמצעית . בא ר"י בן-נון וטען כי אנו חייבים לעשות כך , כדי לעמוד על דבר . 'ה דברים אלה נראים כיום מובנים מאליהם בבתי מדרש שונים , אולם היו כמעט מחוץ לתחום , בשעה שהתחיל הרב יואל את מפעלו . בכיפה שלטה אז הקריאה דרך עיניהם של ראשונים ואחרונים . נחמה ליבוביץ הצליחה להטמיע בעולם התורני כולו , נשים וגברים כאחד , את דרכי לימוד התורה לאור הפרשנים ; ושיטתה אך העצימה מגמה זו . שאלות היסוד של הלימוד היו איזה קושי יש בפסוק וכיצד הפרשן מתמודד עמו , מהו ההבדל בין הפרשנים השונים , ואיזו בעיה יוצרת משנתו של פרשן זה . בכישרונה העצום הצליחה להפוך את התורה לפלטפורמה לדברי הראשונים , וללמד את עם ישראל כיצד יש לקרוא תורה וכיצד יש לעסוק בפרשנות . בא ר"י בן-נון וחידש נדבך בבניין זה . נדבך זה לא נבנה כשורה עליונה על משנת נחמה ליבוביץ , כי אם קרא להקדים לפעולת הפרשנות את קריאת התורה עצמה . מצוות 'שניים מקרא ואחד תרגום' מלמדת אף על החובה לעשות כך ; הקורא מראש את התורה על פי תרגומה ( שהוא הפירוש המוסמך שבידינו , ( או לאור הפרשנים , קורא למעשה 'שלושה תרגום , ' ואין הוא בא בשערי התורה שבכתב . המגע הישיר והראשוני של הלומד עם התורה עצמה , עוד קודם שלשו אותה ידי הפרשנים , מאפשר להגיע לעומקים ייחודיים בהבנת דבר . 'ה ראשית , המגע הישיר מאפשר ללמוד פרשיות ולא רק פסוקים . רוב מוחלט של פרשנינו הקדמונים היו פרשני פסוקים . הם חרשו על קרקע בתולה , ולימדו אותנו כיצד יש לקרוא פסוק . ברם , הם כמעט שלא עסקו , בוודאי לא באופן שיטתי , בפרשנות הפרשיות . הם לא חיפשו מהלכים , לא חיפשו גזרות שוות בין עניינים שונים , דרשו סמזכים רק כשעמד מדרש חז"ל לנגד עיניהם , וגם זה לעתים רחוקות , לא התייחסו באופן שיטתי לסגנון התורה ולדרך שבה התורה מכנה תחומים שונים במילים שונות , ועוד ועוד . שעבוד הקריאה לפרשנות הראשונים היה מקבע אותנו בעולם הפסוקים , והיה מונע מאתנו להיחשף להוויה הרחבה של התורה ולהבנה של המהלכים שבה .

תבונות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help