sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
From:  > פרקי האבות > מבוא

Page:10

נוספת ; אך דרך כלל לא יוסדו בישיבות שיעורים מיוחדים בתנ"ך , מלבד במקומות בודדים . אפילו בעולם התורה הגאולי לא הפך התנ"ך ליסוד הלימוד . גם העובדה שהרב צבי יהודה קוק זצ"ל לימד תנ"ך בישיבת מרכז הרב , בעשרים השנים שבין פטירת ראי"ה קוק וצ"ל לבין מינוי בנו כראש הישיבה , לא עמדה לו לספר הספרים . הוא לא נלמד , לא פורש , ולא הפך ליסוד מכונן של החיים הדתיים והלימודיים . בין היחידים שעסקו בתנ"ך בעולמם של נאמני ה' ותורתו , היו אנשי האקדמיה . הם למדו ולימדו תנ"ך , אך השפעתם על ההוויה האמונית הייתה מועטה ביותר , ולעתים אך העצימו את הנתק שבין החיים האמוניים לבין התנ"ך . במקומות המצומצמים שבהם למדו בתנ"ך מתוך גישה אמונית , עסקו למעשה בלימוד מדרש או בפרשנות . דוגמה מובהקת ניתן לראות בספריו המופלאים של ר"י בכרך זצ"ל . עובדה זו גבתה מחיר כבד . בראש ובראשונה , עצם המחשבה כי ספר הספרים וכתבי הקודש שניתנו בנבואת משה רבנו , בנבואות הנביאים וברוח הקודש , אינם נלמדים בהיכלה של ישיבה ובמקומות לימוד תורה , מעוררת חלחלה . ברם , המחיר משתרע מעבר לבעיה הלימודית הטהורה . התנ"ך נושא בחובו הדרכה ובשורה לדמותם של החיים האמוניים י ממנו ניתן לשאוב מקור עז לחיבור התורה והחיים י בו מתגלם המאבק על טוהר האמונה ועל ביעור העבודה הזרה י בו ניתן למצוא את מעמדה של ארץ ישראל כיסוד מכונן , ממנו ניתן לשאוב את השקפתנו על מדינת ישראל ועל שיתוף פעולה עם כל חלקי האומה 1 מן התנ"ך אנו למדים על מעמדו העליון של המוסר הנבואי . עולם התורה היה חסר אפוא את היסוד המכונן שלו , וההצטמצמות בד' אמותיה של הלכה אך העצימה מציאות זו . חלק ניכר מן הכפירה ועזיבת התורה של דורנו קשור בתדמית התורה . לאור כל זאת , ניתן להבין את המהפכנות הגלומה במפנה בנוגע ללימוד התנ"ך . למהפכה בלימוד התנ"ך היו מבשרים רבים , אשר מצאו מסילות לקישור האמונה והתנ"ך . ביניהם היו חכמי בית המדרש , וכן אנשי אקדמיה שיראתם קודמת לחכמתם . בין הראשונים ניתן להזכיר את הרב מרדכי ברויאר , הרב ישעיהו הדרי , הרב חנן פורת והרב יהודה שביב הי"ו , ובין האחרונים את פרופ' יהודה אליצור זצ"ל , ואת שותפיו למפעל

תבונות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help