sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
From:  > פרקי האבות > מבוא

Page:9

בחברה כזו , לעולם החיים הטבעיים של היחיד והאומה כמעט שלא נותר מקום . לעומת זאת , אנשי ההשכלה והציונות החילונית מצאו דווקא בתנ"ך דרך שבה יוכלו לקשר עצמם לשלשלת הדורות , כיוון שראו בתנ"ך השתקפות של מה שהם מבקשים מהחיים . בשל כך הפך התנ"ך לספר מכונן של תנועת ההשכלה העברית ושל הציונות החילונית . אברהם מאפו מצא בה מבוע ליצירתו , רחל המשוררת ושאול טשרניחובסקי שוררו על דמויות מקראיות שהיו עבורם מקור השראה , שמות המושבות הראשונות - נס ציונה , ראשון לציון , רחובות , ראש פינה , פתח תקווה - ינקו מן התנ"ך . בטעות סברו חלקם כי התנ"ך מדבר על חיים לאומיים ללא קיום מצוות , ועל מוסר חברתי המתעלם מן הקודש ומן הטוהר . טעות זו הביאה אותם לטעון כי הם ממשיכים את 'היהדות הנבואית' ואת 'מוסר הנביאים . ' הם טענו כי ישנו 'זרם נבואי , ' שדווקא הם ממשיכיו , המעמיד את הזהות היהודית על הלאומיות , על 'אור לגויים , ' ועל החיים הטבעיים . כיוון שהתנ"ך אומץ בדרך זו על ידי החילונים , הועצם הנתק בין היהדות המאמינה לבין לימוד התנ"ך . לימודו בדרך הפשט נראה לרבים כאיום על כל דרכה של תורת ישראל בזמן הזה . לימוד התנ"ך באופן ישיר , שלא דרך מסננת המפרשים , זוהה עם דרך חיים המנוגדת להלכה , ועם אימוץ דרכם של אלו אשר שנו ופרשו . סיבה שלישית היא פועלה של ביקורת המקרא . ביקורת זו סברה שבכוחה להפקיע את קדושתו של המקרא , קרעה אותו לגזרים , וניסחה את שיטת המקורות . שיטת המקורות היא הפקעת המקור האלוהי של התנ"ך , וייחוסו לכותבים מאסכולות שונות , בתקופות שונות . הביקורת לא הסתפקה בביקורת הטקסט , כי אם עימתה אותו עם הארכאולוגיה וההיסטוריה , הגאוגדפיה והאנתרופולוגיה ; מכאן נבע יחס חילוני לתנ"ך , שנתפס כמסמך אנושי , אשר אינו משקף נאמנה לא את המציאות ולא את מערכת האמונות והדעות האלוהיות . לימוד תנ"ך נתפרש , אפוא , בעיני רבים משלומי אמוני ישראל , כהסכמה עם הביקורת , וכהפקעת קדושת כתבי הקודש מעל המקרא . תוצאות עמדה זו היו העדר מוחלט של לימוד תנ"ך במקום המרכזי בו נוצרת הדינמיקה האמונית - בעולם הישיבות . בדרך כלל הסתפקו בלימוד תורה עם רש"י ; במקרה הטוב למדו פרשת השבוע עם פרשנות

תבונות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help