sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
From:  > פרקי האבות > מבוא

Page:8

מדברת על השתלשלות תורה שבעל פה , ומטמיעה את העובדה כי אנו מתבוננים בדרך כלל אל התורה כפי שהגיעה לידינו דרך הדורות , ואין אנו שבים ללמוד אותה במקורה . התחושה העמוקה של חשיבות המסורת , יחד עם ההקניה המתמדת של תחושת הביטול מול הראשונים , מונעים ניסיון לדלג מעל ראשיהם ולהיפגש עם התנ"ך כפי שהוא . אמנם , אין הדבר נכון באופן מוחלט , שהרי אנו לומדים את התלמוד הבבלי , ולא את מסקנותיו דרך משקפיו של הרמב"ם ; ואנו לומדים משנה לא רק דרך הגמרא . ברם , התחושה כלפי התנ"ך היא שאין לנו יכולת לבוא עמו במגע ישיר , ואין לנו אלא דרכם של הראשונים והפרשנים . המעמד המונומנטלי של פירוש רש"י , העובדה שחכמים כבר קדמו לנו בדרישת התורה , מפעלה המיוחד של פרופ' נחמה ליבוביץ בהאדרת עולם הפרשנות וכד , ' אך הטמיעו גישה זו יותר ויותר , ועל כן התנ"ך לא היה נלמד כמקור ראשוני ובאופן ישיר . קריאה בלתי אמצעית בו נראית לרבים כחדירה לרשות גבוה , ככניסת זר אל הקודש , וכמעשה חצוף וגאוותני . לא הועילה לתורה שבכתב העובדה כי כמעט כל הראשונים והאחרונים פירשו אותה באופן ישיר ולא דרך שלשלת הדורות , ואף שקיבלו עליהם שלשלת זו באופן מוחלט בעסקם בהלכה , לא זו הייתה דרכם בפרשנות התנ"ך . לא הועילו לתורה שבכתב דבריו של רשב"ם , נכדו של רש"י , אשר העיד במבואו לפרשת וישב , שסבו הנערץ אמר לו כי יש לעסוק בפשטות המתחדשים בכל יום ( רשב"ם , בראשית ל"ז , ב ;( כל אלו נפלו על אוזניים עטופות אמונה עמוקה שהדבר אינו אפשרי ואינו ראוי . סיבה שנייה נוגעת במקומות עמוקים בהרבה . היהדות , כפי שהיא משתקפת בתנ"ך , אינה זו המשתקפת בחיים היהודיים של ימינו , ובוודאי שלא בדורות הקודמים לימינו אנו , ימי גאולת ישראל ותחייתו . התנ"ך מדבר על חיים חברתיים-לאומיים , על חיבור שבין תורה וחיים , על מעמד עליון למוסר החברתי , הנתפס כבסיס הקיום הלאומי , על מלוכה וממשלה , על כיבושים ונסיגות , על דברי נבואה שהם הוראות שעה , על מציאות חיה ותוססת , ועוד ועוד . כל זה עומד בסתירה לדמות היהדות , כפי שהתפתחה מיום גלותנו מארצנו , כחברה שעזבה את הפוליטיקה העולמית מרצון , והעמידה את תלמוד התורה המופשט בשיא תפארתה .

תבונות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help