sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

. 2 מוצאו ובית גידולו דוד בן שאול פרישמן נולד בה' בטבת תר"ך , 31 . 12 . 1859 בזגירז , ' עיירה קטנה הסמוכה ללודד שבפולין י . עודנו ילד קטן עברו הוריו לגור בלודז' ; - עיר תעשיית האריגים המפורסמת , שבין יום צצה ונתפשטה ונעשתה העיר השנייה 1 נחלקו הדעות על תאריך הולדתו של פרישמן ; הסופר בעצמו במכתב האוטוביוגראפי לש . ל . ציטרון ( אגרות דוד פרישמן , על ידי א . ר . מלאכי , ניו יורק , תרפ"ז , עמ' קנז ) האחירו לשנת תרכ"ה ; וכאן הבאתי את דעתו הנחרצת של ג . קרסל , לכסיקון הספרות העברית בדורות האחרונים , כרך ב , עמ' . 668 2 לפי דעת רוב הביוגראפים , בן שנתיים היה כשעברו הוריו ללודז ; ' אך אם לדון אבל אין לצמצם את חשיבותו של פרישמן רק לתפקיד זה . הוא גם מבשר הרנסאנס העברי בגולה של מזרח אירופה שעל סף המאה . עם שעמד תחילה מנגד לתנועה הציונית הרשמית , הכין והקדים וביסס את תנועת התחיה בספרותנו ; פרישמן היה אחד מסוללי דרכה החשובים ביותר . כל אותם דחפים ומניעים שהיסבו בפריחתה , העלו את אישיותו ועיצבו את דמותו . פרישמן נעשה כלי שרת שלה למרות אדישותו הפוליטית , שכן לא ההזדהות האידיאולוגית קובעת השתייכותו של סופר לתקופה ספרותית , אלא רוחו החדשה , תפיסתו המחודשת , סגנונו וצורתו המחודשים . כך סמולנסקין איש ההשכלה , למרות הזדהותו עם תנועת חיבת ציון , וכך פרישמן איש התחיה , למרות התנכרותו לה . ואף מנדלי מוכר ספרים , האמן המשוכלל , שגם ביצירתו המאוחרת עדיין ניכרים סימני השכלה , גם הוא מסופרי התחייה , אף על פי שנשאר משכילה בכל מצעו האידיאי . הגישה , היכולת , נעימת הקול וחיתוך הדיבור , התחושה והטעם המחודשים —הם שקובעים כאן , נוסף על התייחסות אחרת למציאות ותפיסה אחרת של הספרות . מכל מקום , לא האידיאולוגיה כצורתה קובעת מהותו של סופר וצביונו . פרישמן , שבימי פעילותו הספרותית הראשונה היה בין המלעיגים על חובבי ציון ואף על דוברי עברית , הוא עצמו ינק כוחו משאיפותיו של העם לאוטו אמנסיפציה . רצונו של העם להתחדש ולבצר את הכרתו הלאומית , הוא שפירנס גם את ביקורתו וגם את יצירתו . תקופת התחיה יצרה את התנאים ואת האווירה לנביטת זרעו הביקורתי וגם לקליטתו . נטע שעשועים ובן פינוקים היה לספרות התחיה , וככל שהגיס ליבו גם בה , לבעוט במשאביה האידיאיים ובמבטאים אותה במישרים , כן שידלה ופייסה אותו , כרתה אוזנה לשמוע קיטרוגיו ונטתה לו חסדה על שירותיו —עד שהכריעתו גם במובן הספרותי וגם במובן האידיאי , בחינת כופים אותו עד שיאמר רוצה אני .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help