sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

בתקופת המעבר מהשכלה לתחייה . וראה זה פלא , עם כל התקוממותם על ספרות ההשכלה ו על צמצום האופקים שבה ועל סגנונה הנמלץ , על קרתנותה ועל דילדולה , הם עצמם ינקו עיקר יניקתם ממנה , ולא עוד אלא לתקופה ארוכה לא יכלו הם עצמם להשתחרר ממסורותיה ומשיגרותיה . תודעתם והכרתם מורטו והעלו ברק מהפכני , אך בטבעם הרגשי הסמוי להם עצמם , היו צמודים לכוחה המשמר . המדובר לא רק בראשית צעדיהם , בטרם נצנצה בהם ההכרה הספרותית החדשה , אלא גם כשנתבררה להם משימתם החדשנית . תקופה ארוכה לא יכלו להשתחרר מכמה מנטיותיה ומנהגיה ודרכי הבעתה ולשונה . הלוא בכל יסודי חינוכם היו נטועים בה ובתוכה , וממנה שאבו את השכלתם הספרותית הראשונה . דווקא משום שנשתייר בהם משהו , ויותר ממשהו , מספרות ההשכלה , נתפתחה בהם במיוחד רגישות מופלגת לפגמיה . עם שהתאמצו הם עצמם להתגבר על חולשותיהם המשכיליות , שנכרכו בהם ואחריהם ימים מרובים , לבשו רוח קנאה לבער אותן מן הספרות . הרי זה חוק בתורת הנפש , כי האדם מוכן ומזומן להתריע בקולי קולות על מומים שעלו בחברתו או בזולתו , דווקא משום שהמומים האלה מצויים בחלקו גם בו , או לפחות היו בו לשעבר ונשארו כזכר מכלים . בזה ובכיוצא בזה נמצא את ההסבר , כי הם —וביותר השלישי שבהם : דוד פרישמן —ראו עצמם לוחמים בקלוקל שבספרות , גם כשקלוקל זה כבר כרע נפל , או כבר נמצא בגסיסה ודאית . זו היתה גם מלחמה לדחוק את ההשכלה מתוך נפשם הם , לגרש את האטאוויזמים שלה מתוך יצירתם . מובן , שככל שנתרחקו מעולם הנעורים , ונכון יומה של התחיה בספרותנו , כן נשתחררו גם הם מתחומם ( ואף זיקה שוללת מכוונת תלות היא ) בספרות ההשכלה וביטאו בחירות נפש את האידיאלים של התחייה והגשימו בכתיבתם את הצורות החדישות , ובעיקר עיצבו להם סגנון לשוני חדש . יותר מסוקולוב ומפרץ , נטל עליו פרישמן את התפקיד להיות קברנה של ספרות ההשכלה ולסתום עליה את הגולל . כביכול השר הממונה על הספרות העברית הטיל עליו שליחות זו והוא קיבל אותה ברצון , בעליצות נפש ואף במקצת זדון . את כל מרץ העלומים שלו הקדיש לביעור ספיחי ההשכלה בספרות ובעיתונות . אד הוא לא הסתפק במלחמתו בשרידי הסגנון והנוהג שעבר זמנם , אלא הסתער גם על מעוזי הספרות שהוא עצמו הסתופף בצילם . ביקורתו לא ידעה רחם . גם על הסופרים שנחשבו גדולים בימיו , ועדיין אנו מחשיבים אותם מתוך אספקטים היסטוריים , שפד את חמתו . את מלאכת הקבורה עשה בתרועה גדולה , אף על פי שידוע היה , כי ספרות ההשכלה בעצמה מפנה מקומה , וספרות אחרת דורכת בעקבותיה . הסתערותו של פרישמן על ספרות ההשכלה , מלבד ערכה האובייקטיבי , נועדה גם לפרוק את נפשו ממתיחות סובייקטיבית .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help