sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
From:  > על פי דרכו > מבוא

Page:7

מבוא הרעיון המרכזי המונח ביסודו של ספר זה מופיע בפסוק במשלי שממנו נלקח שמו : "חנך לנער על פי דרכו גם כי יזקין לא יסור ממנה" ( כ"ב , ו ) - יש להעניק לכל תלמיד את התנאים והצרכים המתאימים לו , על מנת שיוכל לפתח את אישיותו הייחודית . כל אדם הוא בחינת עולם שלם , ודיכוי הייחודיות הזאת עלול לגרום לכישלון החינוך . רש"ר הירש ניסח באופן בהיר ומופלא את יסודות התפיסה החינוכית הזו במסגרת פירושו לפסוק בבראשית , שבו התייחס לדרך חינוכם וגידולם של יעקב ועשו . דבריו מתאימים מאוד לשמש מבוא לחיבורנו זה : ויגדלו הנערים ויהי עשו איש יודע ציד איש שדה ויעקב איש תם י # ב אהלים ( בראשית כ"ה , כז . ( בשום מקום לא נמנעו חכמינו מלגלות חולשות ושגיאות , קטנות כגדולות , במעשי אבותינו הגדולים : ודווקא על ידי כך הגדילו תורה , והאדירו את לקחה לדורות . אף כאן , הערה אחת שלהם מרמזת לנו , כי הניגוד העמוק שבין נכדי אברהם , מקורו העיקרי היה - לא רק בתכונותיהם - אלא גם בחינוכם הלקוי ' . כל עוד היו קטנים , לא שמו לב להבדלי נטיותיהם הנסתרות ( עיין פסוק כד . ( תורה אחת וחינוך אחד העניקו לשניהם , ושכחו כלל גדול בחינוך : 'חנך לנער על פי דרכו' וגו' ( משלי כ"ב , ו . ( יש לכוון את החניך בהתאם לדרכו המיוחדת לו בעתיד , ההולמת את התכונות והנטיות הרדומות בעמקי נפשו , וכך לחנך אותו לקראת המטרה הטהורה , האנושית והיהודית כאחת . התפקיד היהודי הגדול אחד ויחיד בעיקרו , אך דרכי הגשמתו רבות ורבגוניות , כריבוי תכונות האדם , וכרבגוניות דרכי חייהם . " . 1 'ויגדלו הנערים' - ר' פינחס בשם ר' לוי : משל להדס ועצבונית שהיו גדילים זה על גבי זה , כיון שהגדילו הפריחו זה ריחו וזה חוחיו . כך כל שלש עשרה שנה הולכים שניהם לבית הספר ובאים מבית הספר , לאחר י"ג שנה זה הולך לבתי מדרשות וזה הולך לבתי עבודה זרה" ( בראשית רבה פרשה סג ט , מהד' תיאודור אלבק עמ' -692 . ( 693

תבונות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help