sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

וירושלים , הן מבחינה הלכתית והן מבחינה רעיונית , במשנתו של הרמב"ם . הרב עומד על כך , שהרמב"ם רואה את מאבק הגויים על ירושלים כמלחמה נגד "דת האמת , " וייתכן שאף מאורעות דורנו אינם אלא המשכה של אותה מלחמה , למרות השינויים שחלו בעולם . אברהם וולפיש דן בשלוש משניות , שיש מסביבן חומר אגדי . הוא מדגים את אפיוני העריכה המתגלים בהן , מחד , ואת התוספת הקיימת במסורות תנאיות ותלמודיות הקשורות למשנה , מאידך . עיונים אלו מוכיחים , לטענתו , כי יש בידי החומר המסודר בתוספתא ובתלמוד כדי להבהיר נקודות חשובות הקשורות לדרכי עריכת המשנה ולמשמעותה הרעיונית , וכן לסייע בהבנת הזיקה שבין הלכה לאגדה בעיני עורכי המשנה , התוספתא והתלמוד הבבלי . המאמר השלישי בשער זה הוא של עודד ישראלי , המנתח באופן ספרותי את פרשת " תנורו של עכנאי" ( בבא מציעא נט ע"א-ע"ב . ( המאמר עומד על מסריו הרעיוניים של סיפור מפורסם זה , כמו גם על משמעות הפרטים הנזכרים בו . עניינו של השער השלישי הוא עיסוק במקרא ובפרשנות . השער פותח במאמרו של אמנון בזק , העומד על ההשוואת המקרא בין סיפורי בחירת ירושלים בספר שמואל ובספר דברי הימים , לבין תיאורי הכניסה לארץ בספר יהושע . אמצעי ספרותי זה , של 'סיפור בבואה , ' מדגיש את אופיה הכפול של בחירת ירושלים - בידי אדם ובידי שמים . יואב ברזלי עומד על קשיים רבים בפרשת קריעת ים סוף , כגון : מדוע לא נזכר אירוע זה בכל תיאורי הקב"ה למשה במצרים ובמדבר ? מה הטעם במכה נוספת על המצרים , במיוחד לאחר שכבר הובטח - "עוד נגע אחד אביא על פרעה ועל מצרים ? " מתוך קשיים אלו ואחרים , מציע המחבר פתרון , ובו מבט מחודש על הפרשה כולה . פרשת עמלק עוררה בכל הדורות שאלות כבדות משקל , הנוגעות לענייני מוסר והלכה , דרש ופשט וכד . ' במסה רחבת היקף דן יעקב מדן בהיבטים השונים של פרשת עמלק , תוך סקירת הופעותיו השונות של עמלק במקרא , ויחסם של חז"ל , ראשונים ואחרונים לעניין . מרדכי סבתו עוסק בסיפור מותו של אחאב ( מל"א כ"ב , ( הכולל שאלת יסוד בהגות המקראית : מצד אחד , סיפור זה מתרחש על רקע של גזרה מראש - מותו של אחאב בידי ארם , אך מצד שני , ניתנת לאחאב בחירה חופשית תוך כדי המלחמה - האם להאמין למיכיהו בן ימלא ולהימנע מלהילחם , או להאמין לנביאי השקר . המאמר עומד אפוא על האפשרות לשלב בין גזרה ובחירה , ועל הפתרון למעין סתירה זו במהלך האירועים שבפרק . מאמרו של יוסף עופר עוסק במסורות הקריאה השונות של הפסוק "הן האדם היה כאחד ממנו לדעת טוב ורע" ( בראשית , 'ג כב . ( כיצד יש לקרוא את הפסוק - "הן האדם היה כאחר ממנו , לרעת טוב ורע ; " או - "הן האדם היה כאחד , ממנו לדעת טוב ורע ? " בנושא זה עלו שני כיווני פרשנות , והשפעתן עברה אל מסורות הקריאה השונות .

תבונות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help