sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

הספר כולל חמישה שערים . השער הראשון מוקדש להוראת תורה ולענייני חינוך , והוא פותח במאמרו של ראש ישיבת הר עציון , הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א , העוסק במניעי החינוך להרבצת התורה וליעדיה . המחבר עומד על שני השורשים העיקריים של הרבצת התורה - יראה ואהבה , ומרחיב ומפרט לגביהם , תוך קריאה לעורר ולעודד חשיבה ועשייה בתחום זה . יהודה ברנדס עומד על חשיבותה של הסוגיה הראשונה במסכת הנלמדת . לטענתו , התלמיד קובע לעתים את דרכו בלימוד ואת יחסו ללימוד גמרא על פי הסוגיה הראשונה של המסכת אותה למד . אלא שלא פעם , הסוגיות הראשונות של המסכתות הנלמדות הן יוצאות דופן ומורכבות במיוחד . משום כך , מציג המחבר עקרונות ייחודיים ללימוד הסוגיה הראשונה במסכת . מאמרו של נריה גוטל עומד על ההלכה האוסרת לשנות לתלמיד שאינו הגון , ועל העובדות המורות כי במרוצת הדורות לא הפכה הגבלה זו לנחלת הכלל . לדעתו , אין כול סחירה בין הנתונים הללו , שכן דווקא מתוך בחינתה והגדרתה המדויקת והמבוררת של ההלכה לעומקה , מתברר קנה המידה הנכון והתואם את השעה ואת האיש שכלפיה היא מכוונת . שמואל ויגודה עוסק במשנתו החינוכית של אחד מגדולי הפילוסופים במאה העשרים - עמנואל לוינס , שהיה גם מנהל בית ספר . בארבעת פרקי המאמר , בוחן המחבר את יחסו של לוינס לסוגיית החינוך היהודי : תפקידו של החינוך , תפקודו , ייעודו של החינוך היהודי בדורנו ותוכני החינוך היהודי בגולה ובישראל . על ההיבטים הפסיכולוגיים בנושא החברה המעורבת , עומד טוביה פרי . המאמר פורש שיקולים בעד ונגד העירוב בין המינים בגיל ההתבגרות , העולים מספרות המחקר ומתיאוריות של התפתחות האישיות , ובכוונתו לאפשר בכך לשלב את השיקולים הפסיכולוגיים הרלוונטיים גם בעת הדיון ההלכתי . עזרא קהלני עוסק בתיאור האידאל החינוכי במשנתו של ר' חיים מוולוז'ין , ובהגשמתו הלכה למעשה . נושאים כמו העקרונות העיוניים והחינוכיים , האידאל החינוכי , ההתמודדות בעולם המעשה , היחס בין תורה ויראה וכד , ' מפוזרים על פני כתביו של ר' חיים מוולוז'ין , ומטרת המאמר היא לכנס את דבריו בצורה שיטתית , תוך ניתוח וגיבוש הדברים לפי סדר הגיוני והדרגתי . חותם שער זה מאמרו של יהודה שביב , הבוחן את מגמתו של החינוך למצוות - כלפי ההווה , או כלפי העתיד : האם עניינו להרגיל את הילד לקיום מצוות כדי שידע בהיותו מבוגר לקיימן כהלכתן וכדקדוקן , או שמא אף בחיי הילד יש ערך רב לקיום המצווה , ברובד של דברי חכמים , שאמנם הטילו את חיוב החינוך למצוות על אביו של הילד , אבל עיקרו כבר בחייו של הילד בהווה . השער השני עוסק בענייני תורה שבעל פה . בפתיחת השער מובא מאמרו של ראש ישיבת הר עציון , הרב יהודה עמיטל שליט"א , שעניינו המקום המיוחד שתופסים המקדש

תבונות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help