sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:3

מחויב לזרם פילוסופי או לאידאולוגיה . ואכן , בכתיבתו שופעת הפרדוקסים הוא נהג לשלב רגשי אהדה לסוציאליזם בכתביו הלאומיים והבורגניים ביותר ויסודות שערורייתיים במתירנותם בכתיבתו השמרנית . את אחד הנרטיבים המארגנים הדומיננטיים להבנת מקורותיה ההיסטוריים של השקפת עולמו עיצב ז'בוטינסקי עצמו בכתיבתו ההגותית והאוטוביוגרפית למן סוף שנות העשרים של המאה העשרים , במידה רבה בתגובה לעליית הפשיזם ולניסיונות של יריביו ואחדים מחסידיו לזהות את התנועה הרוויזיוניסטית עם האידיאולוגיה הפשיסטית . אז החל לגבש דימוי עצמי של זקן בן המאה התשע עשרה – הסובלנית , הליברלית , המושתתת על עקרונות המשחק ורוויית תשוקה – המביט בתיעוב בזוועותיה ובאלימותה של המאה העשרים וקורא למרוד בה . מייקל סטניסלבסקי כבר ציין שניסיונו האוטוביוגרפי של ז'בוטינסקי למצוא הסבר לשילוב של האינדיבידואליזם והלאומנות בליברליזם שספג בסוף המאה התשע עשרה , שיקף יותר את משאלות הזהות שלו עצמו בעת כתיבת האוטוביוגרפיה בשנות השלושים מאשר העיד על עמדותיו האידאולוגיות בנעוריו . כמו שאראה בהמשך המאמר , דווקא ההתקפה על המסורת של המאה התשע עשרה ועל נטייתה להצמיד תוויות שכלתניות לאנשים ולרעיונות עמדה בתשתית המהלך האינטלקטואלי הנון–קונפורמיסטי של ז'בוטינסקי הצעיר , שמאוחר יותר הביאו גם אל המחשבה הלאומית . במילים אחרות , בזמן שבנרטיב העצמי של ז'בוטינסקי 1903 , ››› . 11 ( אלטלנה , ' שפלוך , ' בבוהמה של סטודנטים , אודסה , 1903 עמ' . 11 לתרגום עברי ראו : זאב ז'בוטינסקי , ' שפלוך , ' כתבים : שירים ( תרגם : חנניה רייכמן , ( הוצאת ערי ז'בוטינסקי , ירושלים תש"ז , עמ' רמה-רנג ;( דמות מוקצנת של האיש שאינו מחויב להתניות ולמגבלות החברתיות עיצב ז'בוטינסקי בבלדה המיתית ' נואלה' שנכללה במחזהו ' לאדנו ›››››››› : ' ›››››››› , ' ›››››››››› 2 : “›››››" › , › : › ››››› – ››› ››››› , ›››››››››››› , " ››››››››› ››››››››› " , ›››››› 1991 , ››› . 241-271 ופורסמה גם בתרגום העברי : זאב ז'בוטינסקי , ' נואלה , ' כתבים : שירים , עמ' רסא-רסד ; מייקל סטניסלבסקי זיהה כי מקור הביטוי אצל צ'כוב , אך נדמה שבתקופה שז'בוטינסקי השתמש בביטוי הוא היה למטבע לשון נפוץ ולא היה דווקא רפרור לצ'כוב . ראו : Stanislawski , Zionism and the Fin de Si › cle , p . 147 11 בין מאמרי מפתח שבהם עיצב את הדימוי ניתן למנות : זאב ז'בוטינסקי , ' אנחנו הבורגנים , ' הצפון , , 8 . 5 . 1927 עמ' 2 ( פורסם לראשונה בראזסוויט , 17 . 4 . 1927–ב בהמשך נכלל בקובץ הרוויזיוניזם הציוני בהתגבשותו , עמ' ;( 217-211 זאב ז'בוטינסקי , ' מרד הזקנים , ' כתבים : אומה וחברה , הוצאת ערי ז'בוטינסקי , ירושלים תש"י , עמ' 228 ( פורסם לראשונה בפולנית , 12 . 2 . 1936–ב ולאחר מכן בסוברמנייה זפיסקי , שראו אור ברוסית בפריז , ( 1937–ב כמו כן ניתן לראות את האוטוביוגרפיה של ז'בוטינסקי ' סיפור ימי' שפורסמה . 1936–ב לניתוח פוליטיקת הזהויות של ז'בוטינסקי למן סוף שנות העשרים ראו : סבטלנה נטקוביץ , ' ' מיתוס והיסטוריה ביצירתו הספרותית של ז'בוטינסקי , ' עבודת דוקטור , אוניברסיטת בן–גוריון בנגב , , 2011 עמ' . 222-176 Stanislawski , Zionism and the Fin de Si › cle , pp . 133 , 210 12 13 1903–ב ז'בוטינסקי כתב : ' המאה 19–ה שיחררה אל הבמה אין ספור דוקטרינות אשר שללו אחת את השנייה . המצדד בדוקטרינה אחת נאלץ להתנגד לדוקטרינה אחרת או אפילו לכל שאר האחרות . לכן נולד האדם עם התווית – הדמות הפעילה הטיפוסית בבימות המאה [ ... ] . 19–ה לשאלה " מי אתה – " ? היה עונה לא בשמו הפרטי ובשם משפחתו , אלא בכיתוב שעל התווית – פוזיטיביסט ,

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help